Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen
Pixel design
Docenten
- Van Reusel Inge
- Ielegems Paul
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiƫnt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
1.1. De jonge professional bepaalt de concrete informatie- en communicatiebehoefte, op basis van de strategische, tactische en/of operationele plannen van de opdrachtgever.
1.2. De jonge professional zet functionele specificaties om naar een praktische implementatie.
1.10. De jonge professional wendt spontaan en exploratief nieuwe technieken en softwarepakketten aan binnen de beroepscontext.
2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR
2.B. De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur.
2.7. De jonge professional bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte communicatiekanalen.
3. BEROEPSROL: ORGANISATOR/COĆRDINATOR
3.A. De jonge professional analyseert volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt deze planmatig aan en bereikt hiermee een oplossing.
Hij stelt daarvoor werkbare procedures op voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en bevordert op die manier ook het doelgerichte en planmatige handelen bij anderen.
3.B. De jonge professional plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
3.3. De jonge professional maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.
5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
BEROEPSROL: CREATOR
6.A De jonge professional heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk.
6.B De jonge professional is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context.
Inhoud
Photoshop:
1- Fotografische technieken met de digitale camera
Evolutie in de fotografie
Basis kleurenleer
Analoog naar digitaal
Stijlen en compositie
Verhouding ISO - diafragma - sluitersnelheid
Dieptescherpte en brandpuntsafstand
Speciale effecten bij opname
2- Basis Photoshop CS3 op computer
Situering Photoshop binnen de grafische & multimedia wereld
Basis documentbeheer via Bridge
Werkgebied en tools
Shortcuts
Image size - canvas size - resolutie
Bestandsbeheer en internet formaten
Lagen en kanalen
Teksttools
Selectiegereedschappen en vrijstellen
Plaatsen in
Correcties op kleur en contrast
Retouche
Laagmaskers
Filter effecten
Werken met paden
3-Uitbreiding:
Color settings
Actions & batch
Perspectiefcorrecties
Photomerge
Vanishing point
Advanced filters
Beperkte web-animatie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen met computer | | 50% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | | 100% |