Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen

Pixel design


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Reusel Inge
  • Ielegems Paul

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    eindtermen secundair onderwijs

    Eindcompetentie

    1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
    1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiƫnt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
    1.1. De jonge professional bepaalt de concrete informatie- en communicatiebehoefte, op basis van de strategische, tactische en/of operationele plannen van de opdrachtgever.
    1.2. De jonge professional zet functionele specificaties om naar een praktische implementatie.
    1.10. De jonge professional wendt spontaan en exploratief nieuwe technieken en softwarepakketten aan binnen de beroepscontext.

    2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR
    2.B. De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur.

    2.7. De jonge professional bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte communicatiekanalen.

    3. BEROEPSROL: ORGANISATOR/COƖRDINATOR
    3.A. De jonge professional analyseert volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt deze planmatig aan en bereikt hiermee een oplossing.
    Hij stelt daarvoor werkbare procedures op voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en bevordert op die manier ook het doelgerichte en planmatige handelen bij anderen.
    3.B. De jonge professional plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
    3.3. De jonge professional maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.

    5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
    5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

    BEROEPSROL: CREATOR
    6.A De jonge professional heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk.
    6.B De jonge professional is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context.

    Inhoud

    Photoshop:

    1- Fotografische technieken met de digitale camera

    Evolutie in de fotografie
    Basis kleurenleer
    Analoog naar digitaal
    Stijlen en compositie
    Verhouding ISO - diafragma - sluitersnelheid
    Dieptescherpte en brandpuntsafstand
    Speciale effecten bij opname

    2- Basis Photoshop CS3 op computer

    Situering Photoshop binnen de grafische & multimedia wereld
    Basis documentbeheer via Bridge
    Werkgebied en tools
    Shortcuts
    Image size - canvas size - resolutie
    Bestandsbeheer en internet formaten
    Lagen en kanalen
    Teksttools
    Selectiegereedschappen en vrijstellen
    Plaatsen in
    Correcties op kleur en contrast
    Retouche
    Laagmaskers
    Filter effecten
    Werken met paden

    3-Uitbreiding:

    Color settings
    Actions & batch
    Perspectiefcorrecties
    Photomerge
    Vanishing point
    Advanced filters
    Beperkte web-animatie

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen met computer50%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%