Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen
Inleiding tot objectgeoriënteerd programmeren
Docenten
- Van Goethem Anne
- Jacobs Ivo
- Messens Anneliese
Onderwijsvorm
Begincompetentie
uit de eindtermen secundair onderwijs:
de studenten kunnen zich oriënteren op een onderzoeksprobleem door gericht informatie te verzamelen, te ordenen en te bewerken.
Eindcompetentie
INFORMATIEBEHEERDER
Voor de rol van informatiebeheerder, is dit (1.5):
1. De student vertaalt technische specificaties naar een objectgeoriënteerd script.
KWALITEITSBEWAKER
5.A. Als kwaliteitsbewaker staat de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
Voor de rol van kwaliteitsbewaker, zijn dit (5.4, 5.6):
1. De student werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details: structuur en syntax.
2. De student spoort analytisch en gestructureerd de oorzaken van problemen op en stelt definitieve oplossingen voor; stelt steeds een algoritme op.
Inhoud
BASIS-PROGRAMMEERTECHNIEKEN
- het gebruik van typen, operatoren, expressies, datatypen.
- invoer en uitvoer.
- besturingsstroom (while, for, if, do while, switch).
- functies/methods/operations : structuur, argumenten.
- arrays.
- strings plus string-functies.
- schrijven van een algoritme om een probleem gestructureerd op te lossen.
OBJECT-GEÖRIENTEERD DENKEN:
- klasse, object, private en public, constructor, encapsulation, inheritance, aggregation.
- de bibliotheek van standaardklassen (collection-klassen), exception handling.
- gebruik van basisdiagrammen van UML : vnl. klassediagram.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | | 100% |