Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen
Access
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
1.B. De jonge professional organiseert de informatie.
1.2. De jonge professional zet functionele specificaties om naar een praktische implementatie.
1.10. De jonge professional wendt spontaan en exploratief nieuwe technieken en softwarepakketten aan binnen de beroepscontext.
2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR
2.A. De jonge professional communiceert omtrent een project zowel mondeling als schriftelijk, in Nederlands, Frans en Engels, professioneel met alle betrokken partijen.
2.1. De jonge professional communiceert vlot, durft vragen stellen, kan probleemoplossend denken en durft hulp inroepen bij het bespreken van een opdracht.
2.5. De jonge professional communiceert in Nederlands, Frans zowel mondeling als schriftelijk, met medewerkers, klanten, opdrachtgevers, …
3. BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR
3.B. De jonge professional plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
3.2. De jonge professional onderscheidt hoofd- en bijzaken, en stelt op basis daarvan prioriteiten.
3.3. De jonge professional maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.
3.4. De jonge professional leert efficiënt te blijven functioneren onder (redelijk) zware werkdruk.
4. BEROEPSROL: BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMER
4.C. Als dienstenleverancier aan interne en externe klanten handelt de jonge professional klantgericht en bewaakt hij de klantgerichtheid.
4.4. De jonge professional kweekt affiniteit met technologieën en leveranciers.
4.7. In het kader van informatie-ontsluiting voldoet de jonge professional aan de informatiebehoefte via op maat gemaakte rapporten (SQL)
4.8. De jonge professional stemt de ICT af op de business, soms ook value-chain genaamd.
5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
5.B. De jonge professional levert bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
5.1. De jonge professional ontwikkelt en bekwaamt zich en blijft alert voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.
5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.
5.5. De jonge professional begrijpt een probleemsituatie van een eindgebruiker en komt via een systematische aanpak tot een al dan niet tijdelijke oplossing.
5.6. De jonge professional spoort analytisch en gestructureerd de oorzaken van problemen op en stelt definitieve oplossingen voor.
Inhoud
Databanken met tabellen, queries, formulieren en rapporten met of zonder wizard. Databank aanmaken en in gebruik nemen, met aandacht voor relationele eigenschappen. Tabellen maken met verschillende datatypes en veldeigenschappen. Grondige benadering van selectie-, actie- en groeperingsqueries. Formulieraanmaak en -opmaak, met en zonder wizard. Rapporten gebaseerd op queries en tabellen met aandacht voor groepering, sortering, totaalberekening en opmaak. Alles integreren in een applicatie.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 60% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | | 40% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | | 100% |