Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen
Inleiding tot de ICT infrastructuur
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
INFORMATIEBEHEERDER
1.A De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
1.C De jonge professional organiseert de informatie-infrastructuur.
1.1 De jonge professional bepaalt de concrete informatie- en communicatiebehoefte, op basis van de strategische, tactische en/of operationele plannen van de opdrachtgever. Hij bepaalt de benodigde verwerkings- en opslagcapaciteit en op welke manier de bedrijfskritische informatie moet gebackupt worden.
1.6 De jonge professional kan een server beheren. Dit behelst het beheer van de capaciteit, beschikbaarheid en performance.
BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMER
4.B De jonge professional formuleert een advies en een verantwoording op basis van beroepsgebonden informatie en draagt zo bij tot de beleidsvoering.
4.3 De jonge professional doet kostprijscalculatie en budgetbeheer in het kader van een project.
4.4 De jonge professional kweekt affiniteit met technologieën en leveranciers.
4.5 De jonge professional realiseert de doelstelling van de ITIL-servicesupport-processen (incident-, problem-, change-, release- en configurationmanagement) in een gegeven bedrijfssituatie.
4.8 De jonge professional stemt de ICT af op de business, soms ook value-chain genaamd.
KWALITEITSBEWAKER
5.A De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.1 De jonge professional ontwikkelt en bekwaamt zich en blijft alert voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied zoals virtualisatie.
5.3 De jonge professional bouwt een kwaliteitsvolle redenering, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
5.4 De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.
5.5 De jonge professional begrijpt een probleemsituatie van een eindgebruiker en komt via een systematische aanpak tot een al dan niet tijdelijke oplossing.
5.6 De jonge professional spoort analytisch en gestructureerd de oorzaken van problemen op en stelt definitieve oplossingen voor.
5.7 De jonge professional denkt ook lateraal (=breed).
5.8 De jonge professional gaat discreet en ethisch om met informatie.
5.11 De jonge professional benadert creatief en daadkrachtig de beroepsspecifieke problemen (bv. operationele problemen bij implementatie van een nieuw systeem).
Inhoud
*Terminologie ivm hard-en software componenten van een pc
*De studenten leren de eigenschappen kennen van verschillende besturingssystemen
*Er wordt tevens nadruk gelegd op de opslag van gegevens
*Componenten van een pc ontdekken en configureren
*Beheer van backup en capaciteit
*Server en Desktop Virtualisatie
*Beveiliging van besturingssystemen en applicatie's
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
* Eerste examenkans:
- Het schriftelijk examen in Question Mark bestaat uit een theoretische bevraging van de kennis opgedaan tijdens de labo's en de zelfstudiecursus
- Permanente evaluatie. De studenten krijgen tijdens de labo's een opdracht(en) die zij moeten uitvoeren (hetzij individueel, hetzij in groep). Zij worden op deze opdrachten geëvalueerd.
* Tweede examenkans:
- Het schriftelijk examen in Question Mark bestaat uit een theoretische bevraging van de kennis opgedaan tijdens de labo's en de zelfstudiecursus.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 30% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | | 100% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | | 70% |