Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen
Programmeren 1
Docenten
- Messens Anneliese
- Jacobs Ivo
- Franssen Vicky Docente
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs;
de studenten kunnen zich oriƫnteren op een onderzoeksprobleem door gericht informatie te verzamelen, te ordenen en te bewerken.
Eindcompetentie
INFORMATIEBEHEERDER
Voor de rol van informatiebeheerder, is dit:
1.5 De jonge professional vertaalt technische specificaties naar een procedureel script.
KWALITEITSBEWAKER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
Voor de rol van kwaliteitsbewaker, zijn dit:
5.4 De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.
5.6 De jonge professional spoort analytisch en gestructureerd de oorzaken van problemen op en stelt definitieve oplossingen voor.
Dit betekent:
De student gaat een logische structuur opbouwen in een procedurele programmeertaal om op een correcte wijze gegevens te verwerken.
De student heeft aandacht voor de structuur en syntax.
De student stelt steeds een algoritme op volgens een stapsgewijze verfijning, werkt dit uit om uiteindelijk een werkend programma te verkrijgen dat volledig is (alle gevallen dekt) en volledig is uitgetest.
De student schrijft correcte logische voorwaarden die overeenkomen met hetgeen gewenst is.
De student gaat in een programma op een gestructureerde wijze fouten opsporen (herkennen) en corrigeren (verbeteren).
Inhoud
- het gebruik van typen, operatoren, expressies, datatypen
- invoer en uitvoer
- besturingsstroom (while, for, if, do while, switch)
- functies: structuur, argumenten.
- arrays en strings in combinatie met functies
- schrijven van een algoritme om een probleem gestructureerd op te lossen
- gebruik van programma ontwerp taal (pseudo-code, flowchart)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | | 100% |