Eindcompetentie
1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
1.B. De jonge professional organiseert de informatie.
1.C. De jonge professional organiseert de informatie-infrastructuur.
1.1. De jonge professional bepaalt de concrete informatie- en communicatiebehoefte, op basis van de strategische, tactische en/of operationele plannen van de opdrachtgever.
1.10. De jonge professional wendt spontaan en exploratief nieuwe technieken en softwarepakketten aan binnen de beroepscontext.
Dit betekent:
1. De student past de basisfuncties zelfstandig en de gevorderde functies onder begeleiding via een tekstverwerkingsprogramma op korte en lange documenten toe waarbij hij een verzorgde en esthetische bladspiegel tot stand brengt rekening houdend met inhoud en structuur en met vooropgestelde normen tegen een vooropgesteld tijdsschema.
De student kent de principes van een elektronische mailing. De student maakt een sjabloon en een formulier nauwkeurig aan of wijzigt deze met inbegrip van bestaande of nieuwe opmaakprofielen met aandacht voor een beperkte eigen creativiteit.
2. De student kent het basisconcept van een spreadsheet (rekenblad) en stelt een rekenblad op met oog voor een esthetisch verantwoord resultaat. De student voert bewerkingen met formules en functies efficiënt uit, importeert objecten; en maakt schema's, grafieken, diagrammen en draaitabellen.
3. De student beheert efficiënt een databank.
4. De student past op elk moment een professionele lay-out toe op bedrijfsgerichte documenten ongeacht het gebruikte softwarepakket.
5. De student gebruikt zelfstandig de functies van het besturingssysteem MS Windows XP en organiseert zijn digitale werkomgeving overzichtelijk d.m.v. het efficiënt beheren, kopiëren, verplaatsen en wissen van bestanden en mappen – rekening houdend met het gebruik van de juiste bestands/mappennaam.
2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR
2.B. De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur.
2.1. De jonge professional communiceert vlot, durft vragen stellen, kan probleemoplossend denken en durft hulp inroepen bij het bespreken van een opdracht.
2.7. De jonge professional bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte communicatiekanalen.
Dit betekent:
1. De student maakt zelfstandig een praktijkgerichte slideshow met diagrammen en grafieken en de nodige dia-overgangen/effecten foutloos binnen een opgelegde tijd en houdt rekening met een verzorgde professionele lay-out. De student integreert of past zelfstandig de kennis en de kunde van de reeds verworven MS Office-pakketten toe.
5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.4 De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.
Dit betekent:
1. De student beoordeelt begeleid zelfstandig het gevonden resultaat van het internet naar kwaliteit, gaat kritisch om met verschillende informatiebronnen.
2. De student controleert kritisch onder begeleiding zijn eigen eindresultaat gemaakt met een voor hem gekend softwarepakket en voert eventueel de nodige aanpassingen door.
Inhoud
Korte inhoud
Deskresearch:
Internet toepassingen en protocols WWW: gerelateerde termen. Kritisch omgaan met informatie, Internet explorer keyboard shortcuts en andere functies. Keuze van de zoekservice. Nuttige websites. Digitale bronnen.
MS Word 2007:
Tekstopmaak
Tabulaties
Alinea-opmaak
Pagina-opmaak
Werken met kolommen en tabellen
Opmaakprofielen
Mailmerge
Automatische inhoudsopgave
Formulieren
Sjablonen
MS Excel 2007:
Praktische kennis en kunde: Gegevens invoeren, selecteren, kopiëren, verplaatsen, werkbladen opslaan en opvragen, berekeningen met formules, eenvoudige functies, help- en zoekfunctie, absolute en relatieve adressering, formattering cellen, kolommen, rijen en cellen manipuleren, vulgreep, werkbladen, grafieken en tekstkaders. Afdrukmogelijkheden, voorwaardelijke opmaak, gevorderde functies, werken met meerdere werkbladen en werkboeken, databeheer (sorteren, filters, subtotalen, draaitabellen, zoekfuncties), analytische tools (doelzoeker, datatabel).
MS Powerpoint 2007:
Grondige uitdieping van de powerpointmogelijkheden d.m.v. transfert vanuit de andere Officepakketten.
Typografische aanwijzingen bij het maken van presentaties.
Modellen, Sjablonen, Kop- en voetteksten, Kleurenschema's, Diabeheer, Cijfergevens visueel voorstellen in grafieken en tabellen, Organogrammen maken en wijzigen, Objecten koppelen, Actie-instellingen en hyperlinks, Opbouw en overgangseffecten, Slide show, Afdrukbeheer
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- MS Excel 2007
- MS Word 2007
- Office 2007 PowerPoint (met CD-rom)
Evaluatie
Opmerking: Elk examen wordt afgelegd in de Engelstalige softwareversie (2007) en is een openboekexamen.
EERSTE EXAMENKANS:
De lessen worden gegeven in het eerste of het tweede semester.
Het examen wordt afgenomen in het semester waarin de lessen gevolgd worden.
Tussentijdse evaluatie: MS Word, Deskresearch, MS PPT: één geïntegreerde evaluatie.
Examen: MS Excel
TWEEDE EXAMENKANS:
MS Word, Deskresaerch, MS Excel en MS PPT: één geïntegreerd examen.
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | | 100% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | | 50% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | | 50% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | | 50% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | | 50% |