Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen

Frans 1


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • D'haeyere Ilse
  • Planchar Chantal

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

INFORMATIEBEHEERDER
1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.

De student consulteert betrouwbare, relevante bronnen en verzamelt informatie om een presentatie te houden in het Frans.

COMMUNICATOR
2.A. De jonge professional communiceert omtrent een project zowel mondeling als schriftelijk, in het Frans, professioneel met alle betrokken partijen.

De student verwerft zelfstandig beroepsspecifieke terminologie in het Frans en gebruikt deze ook actief.

voor de rol van communicator betekent dit :
2.1. De jonge professional communiceert vlot, durft vragen stellen, kan probleemoplossend denken en durft hulp inroepen bij het bespreken van een opdracht.
2.5. De jonge professional communiceert mondeling in het Frans met medewerkers, klanten, opdrachtgevers, …

Dit betekent :
De student houdt een korte, informele uiteenzetting in het Frans en antwoordt op een spontane wijze op vragen van medestudenten.
Op een gepaste manier neemt de student telefoon op, hij voert een eenvoudig zakelijk gesprek en handelt op een juiste manier het gesprek af.

De student schrijft een eenvoudige email in het Frans om een stageplaats te vinden in een Franstalig bedrijf.

De student past zijn taalregister aan aan de situatie. Hij kent het verschil tussen formele en informele taal in het Frans.

De student functioneert constructief in een team, met respect voor de inbreng van de anderen.


KWALITEITSBEWAARDER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
De student evalueert het eigen functioneren kritisch en bewaart de documenten in een portfolio. Op basis van deze reflectie vat hij de ontwikkeling aan van de eigen competenties.
De student vat zelfstandig een taak aan en werkt deze af. Hij rapporteert zelfstandig over het proces en de resultaten en tevens verantwoordt hij zijn eigen aanpak.

Voor de rol van kwaliteitsbewaker betekent dit :

5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.
5.5. De jonge professional begrijpt een probleemsituatie van een eindgebruiker en komt via een systematische aanpak tot een al dan niet tijdelijke oplossing.
5.8. De jonge professional gaat discreet en ethisch om met informatie.
5.9. Wanneer de jonge professional in een (project)team functioneert, dan hanteert hij zijn inzicht in de verschillende rollen die voorkomen in zulk samenwerkingsverband.


Inhoud

Grammatica en Grammaticale oefeningen
Woordenschat (zelfstudie): un glossaire informatique
Training van communicatieve vaardigheden adhv o.m. presentaties , telefoneren ,...

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Grammaire de Base

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie



Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%