Hoofdpagina | Bachelor in het informatiemanagement en de informatiesystemen
Webtechnologie 1
Docenten
- Bernaerts Karin
- Heerinckx David
- Hens Joris
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs.
Eindcompetentie
INFORMATIEBEHEERDER
1.A Als informatieberheerder spoort de jonge professional met de gepaste ICT-Tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informate en doet deze doorstromen naar anderen.
1.B Als informatiebeheerder organiseert de jonge professional de informatie.
Dit betekent:
- de student verzamelt informatie over de te bouwen website en zoekt naar mogelijke oplossingen om tot het gewenste eindproduct te komen.
- de student zoekt en selecteert documentatie nodig bij het bouwen van een eindproduct.
KWALITEITSBEWAKER
5.1. De jonge professional ontwikkelt en bekwaamt zich en blijft alert voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.
5.3. De jonge professional bouwt een kwaliteitsvolle redenering, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.
5.5. De jonge professional begrijpt een probleemsituatie van een eindgebruiker en komt via een systematische aanpak tot een al dan niet tijdelijke oplossing.
Dit betekent:
- de student blijft alert voor nieuwe technologieën en nieuwe technieken die zich manifesteren op het Internet (nieuwe browsertoepassingen, nieuwe standaarden, nieuwe technieken)
- de student bouwt een eindoplossing volgens huidig geldende standaarden (xHTML, CSS en Javascript)
- de student werkt op een systematische manier een website uit, d.w.z.: structuur (xHTML) wordt gescheiden van opmaak (CSS) en interactie (Javascript)
CREATOR (specifiek MM)
6.B De jonge professional is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context.
6.C De jonge professional bedenkt en verwezenlijkt een concept voor een digitaal medium vanuit een eigen idee en visie, maar steeds in samenspraak met andere betrokken partijen.
6.D De jonge professional structureert, presenteert en visualiseert inhoud doelgroepgericht, zodanig dat waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat.
Dit betekent:
- de student is steeds op zoek naar vernieuwend werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in internationale context
- de student bedenkt en verwezenlijkt een concept voor een digitaal medium vanuit zijn eigen idee en visie, maar doet dit steeds in samenspraak met de opdrachtgever en andere betrokken partijen
- de student houdt rekening met opmerkingen die gegeven worden over het ontwikkelde concept
- de student verantwoordt keuzes die gemaakt worden bij het verwezenlijken van een concept
Inhoud
- Inleiding: aanbrengen van enkele begrippen; Niet beperkende lijst: internet, WWW, browser, URL, homepage, het structureren van informatie, HTML-editors.
- Algemene richtlijnen ivm websites, "do's and don'ts" op het web. Hierbij wordt speciaal aandacht gegeven aan standaarden en kwaliteitslabels (o.a. AnySurfer).
- Verschillende typen tags, lijsten, hyperlinks, interne koppelingen (absolute en relatieve).
- Afbeeldingen op een webpagina. Afbeeldingen in GIF, JPEG en PNG.
- Basisgebruik van grafisch pakket en aanleren van basistechnieken ivm afbeeldingen.
- Tabellen : structuur en lay-out. Tips voor gebruik.
- Formulieren. Structuur van formulieren. Invoervelden.
- Publicatie en onderhoud van een website.
- Cascading style sheets (CSS).
- JavaScript: variabelen, functies, voorwaardelijke statements en controlestructuren.
- Events en eventhandlers.
- Objecthiërarchie in JavaScript.
- Interactieve formulieren (o.a. validatie van gegevens).
- Toepassingen: o.a. dynamische menu's .
- AJAX, algemene informatie
Het softwarepakket Dreamweaver zal gebruikt worden als werkmiddel om de aangeleerde technieken (xhtml/css/javascript) toe te passen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Basiscursus XHTML, CSS & Javascript
Toledo (Digitale leeromgeving)
Uitrustings- en werkmateriaal
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | | 100% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | | 40% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | | 20% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | | 40% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | | 40% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 20% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | | 40% |