Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Duits 5 beroepsvaardigheden


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Swiggers Patricia

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Practicum
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties Duits 4 Sales/PR met event

Eindcompetentie

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.

De student rapporteert vlot over werkzaamheden/volledig zelfstandig gevonden informatie (meestal digitaal gevonden informatie) in het Duits en zet deze eventueel om in een zakelijke presentatie.

2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.

Deelcompetenties: De student vervolmaakt zich zowel in mondelinge als schriftelijke externe communicatie. Hij voert allerlei telefoon- en face-to-face-gesprekken op een professionele, empathische en probleemoplossende manier. Hij begrijpt bij onderhandelingen over producten/diensten de verschillende standpunten en kan zijn eigen mening uitdrukken. Hij begrijpt lezingen en audiomateriaal met betrekking tot zijn werkomgeving op voorwaarde dat de standaardtaal gesproken wordt. Hij begrijpt de meeste formulieren en, eventueel met behulp van een woordenboek, artikels uit vaktijdschriften/kranten/rapporten rond bedrijfsgerelateerde thema’s en interpreteert eenvoudige cijfergegevens en grafieken. De student formuleert zelfstandig de nodige instructies/mededelingen voor collega’s. De student voert de zakelijke correspondentie van het bedrijf met de nodige accuratesse en creativiteit en heeft oog voor de eigenheid van elke brief en elke klant. De student formuleert bij informele gesprekken zelf voorstellen en advies, felicitaties … De student neemt actief deel aan informele werkbesprekingen en aan de ‘small talk’ onder collega’s.
European level scale: luisteren: B1-B2 lezen:B2-C1 spreken/schrijven: B1-B2

3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.

5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. 5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verberen van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.

De student is voortdurend bereid iets op te zoeken (in woordenboek, grammatica,..) zodat het foutenpercentage tot een absoluut minimum herleidt wordt. Na feedback reviseert hij zijn werk vlekkeloos.Hij is nauwgezet, creatief, flexibel, leergierig, kritisch tegenover zijn bronnen, zijn werk en dat van anderen en staat open voor onze multiculturele (zaken)wereld.

Inhoud

Grammatica: Indirekte Rede en Konjunktionen ter ondersteuning van het schrijven van rapporten en syntheses. Via rollenspel, taalspel, teksten, audio-opnames, discussies, schrijfopdrachten(correspondentie, rapportering) en presentatie verruimt de student zijn actieve taalkennis, doorgaans binnen een beroepsgerichte context. Thema's: psychologie van de klant, problematiek rond reclame, problemen op de werkvloer, recrutering en sollicitatie, globalisering, steeds met aandacht voor interculturele verschillen (Duitsland-België). Talenpracticum: telefoneren, gespreksmemo's, luistervaardigheids-oefeningen uitgaande van klank- en beeldmateriaal uit de Duitse media.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examenGeïntegreerd examen: luister-/schrijf- en spreekopdracht = verdediging van opdracht.70%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)OpdrachtenOp schriftelijk werk.30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)OpdrachtenOp schriftelijk werk.30%