Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Engels 5 beroepsvaardigheden
Docenten
- Ginckels Willem
- Van Daele Karin
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Practicum
Begincompetentie
Eindcompetenties OM, Engels 3 (interne communicatie) en OM, Engels 4 (externe communicatie).
Eindcompetentie
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools meertalige gegevens efficiƫnt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
2.A.1 De student drukt zich vlot uit zowel schriftelijk als mondeling met een afwisselende woordenschat en een steeds bredere waaier aan zinsconstructies en idioom; hij hanteert de gepaste taalregisters.
2.A.2 Hij converseert in correct Engels over actuele onderwerpen en in beroepsgerichte situaties (telefoongesprekken, vergaderingen, face to face- gesprekken, slechtnieuws-mededelingen, presentaties, rapporteringen, enz).
2.A.3 Hij beheerst alle basisregels van de grammatica. 3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.A.1 Na feedback reviseert de student zijn zelf opgestelde werk vlekkeloos.
5.A.2 Hij is voortdurend bereid iets op te zoeken zodat het foutenpercentage tot een absoluut minimum herleid wordt.
5.A.3 Hij wil permanent bijleren , staat open voor hoe de hele wereld en specifiek de bedrijfswereld evolueert door b.v. regelmatig een krant of een (vak)tijdschrift te lezen, het nieuws te volgen; nauwgezetheid gaat hand in hand met flexibiliteit en zin voor creativiteit.
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
5.B.1 De student corrigeert houterig of foutief opstel van anderen.
5.B.2 Hij is communicatief en leergierig, kritisch tegenover zijn bronnen, zijn eigen werk en dat van anderen.
5.B.3 Hij is een teamplayer maar kan ook zelfstandig werken en verantwoordelijkheid opnemen.
Europese taalschaal: C1
Inhoud
In dit laatste jaar willen we in een ongedwongen sfeer de student de kans bieden het verworven Engels mondeling te gebruiken en te toetsen aan de eigen verwachtingen alsook aan de competentie van medestudenten (deels reeds verworven woordenschat en spraakkunst consolideren en uitbreiden).
Op het programma: analyse van enkele (voornamelijk economische) teksten uit de Engelstalige pers, aangevuld met klank- en beeldmateriaal uit de Engelstalige media, discussie van de besproken onderwerpen, rapporteren van beluisterde of gelezen informatie, luisteren naar en reflecteren over andere meningen, reflecteren over en uiten van eigen mening.
Wat spraakkunst betreft, behoort tot de materie: prepositions, compound prepositions/prepositional phrases, compound nouns, phrasal verbs, noun phrases and word order, rephrasing, special English (stocks and shares, insurance).
Wat vaardigheden aangaat: telefoneren, voorstellen en uiteenzetten, onderhandelen, zakelijk opstellen (zakenbrieven) en verslaan, reviseren, proofreading, expressief lezen/meedelen.
Luisteroefeningen, discussies, pair work, telefoongesprekken , het noteren en doorgeven van telefonische boodschappen, cijfermateriaal interpreteren en presenteren.
Zes units uit Emmerson (Business English Handbook).
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Business English Handbook Advanced 2007
- Longman Business English Usage
- Oxford Handbook Of Commercial Correspondence Book Ne
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Enkel de documenten (correspondentie) die door de student in de les gemaakt zijn, zullen door de docent gecodeerd worden en tellen mee voor het portfolio.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | | 70% | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | | 30% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 70% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 30% |