Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

ICT en management


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Huylebroeck Ingrid

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Studiereis/excursie
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties van het opleidingsonderdeel
Projectopdrachten project 1 en
Projectopdrachten project 2 van het tweede jaar.
Eindcompetenties van het opleidingsonderdeel
Integratie MS Office in cases van het tweede jaar.

Eindcompetentie

Eindcompetentie
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.

De student verzamelt zelfstandig informatie via verschillende bronnen. Hij analyseert, interpreteert, synthetiseert de informatie en reflecteert hierover op een kritische en ethische wijze. Hij schrijft hierover een gefundeerd verslag.

De student ordent de informatie (analoge en digitale) nauwkeurig volgens bestaande classificatiemethoden, geeft een juiste bestandsnaam en voorziet een goede folderstructuur met als doel een goed geordend papieren/digitaal klassement te maken en/of te onderhouden.

De student heeft oog voor de geheimhouding van de informatie, houdt rekening met het recht op privacy en de juridische aspecten ervan. Hij beveiligt de informatie indien nodig.


2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.

De student ontwerpt stapsgewijs en rekening houdend met de basisregels van webdesign een heel eenvoudige website volgens de huisstijl van het bedrijf. Hij zorgt voor het up-to-date houden van de informatie op de website.


3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.

De student werkt op een zelfstandige wijze een opdracht stapsgewijs uit volgens een door hem voorop gestelde planning en een vaste deadline. Hij gebruikt hiervoor een aantal procedures die door hem en de anderen moeten gerespecteerd worden en hij houdt hierbij rekening met de basisregels van time-management.


4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.

De student weet waarom goede informatie essentieel is in de besluitvorming binnen een bedrijf en herkent de informatie die nodig is om het bedrijfsproces mee te ondersteunen zowel binnen- als buiten het bedrijf. Hij rapporteert tekorten binnen deze informatie aan zijn teamgenoten en het management en helpt ze mee op te lossen.

5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

De student is accuraat, creatief, efficiënt en moet een kritische houding aannemen.
Hij moet zijn handelingen toetsen aan de hand van de PDCA-cirkel.


5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.

De student kent zijn sterkes en zwaktes, durft zijn mening te verantwoorden maar is tegelijkertijd bereid open te staan voor kritiek van anderen.
De student werkt zowel zelfstandig als in team en is bereid volgens een ethische manier te handelen.
De student staat open voor nieuwe ontwikkelingen op technologisch vlak en is bereid deze op te volgen.

Inhoud

Inhoud
Webdesign:
algemene inleiding, vereisten om aan de slag te kunnen, basisideeën bij het ontwerpen van je web, tips voor het ontwerpen van een goede website, schematische voorstelling van je basisontwerp, ontwerp van webpagina's en opmaakmogelijkheden, multimedia, algemene info betreffende publiceren en onderhouden.

software programma voor het ontwerpen van websites
Basisbegrippen die nodig zijn om een kleine website te ontwerpen.

Documentmanagement
inhoud: algemene begrippen, informatiemanagement, werken in team, outsourcing en workflowmanagement, papieren en digitale opslag, documentlevensfasen, opslagmedia, invloed en reflectie van informatietechnologie en computertechnologie op mens en maatschappij, privacy en juridische aspecten, management en ethiek.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen met computer50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30%