Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Asian business topics
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Practicum
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties van 'China Vandaag' van het vorige programmajaar
Eindcompetentie
• De student heeft een grondige basiskennis van de Chinese
gebruiken en gewoonten in de zakenwereld, hij/zij kan een positieve
bijdrage leveren aan en culturele verschillen overbruggen in
onderhandelingen met Chinese partijen
• De student heeft een grondige basiskennis van de mogelijke
verschillende bedrijfsvormen voor buitenlandse bedrijven in China,
hij/zij kan , naar gelang de activiteit van het bedrijf, beslissen/advies
geven over de gepaste bedrijfsvorm en heeft de nodige basiskennis om
het oprichtingsproces te begeleiden
• De student is vertrouwd met de mogelijke HR problematiek zowel
voor lokaal personeel als voor expatriates. Hij/zij kan vanuit zijn ruime
kennis van China een positieve bijdrage leveren bij het opstellen van
een initiele HR politiek en kan expatriates begeleiden en voorbereiden
op een post in China
• De student heeft een grondige basiskennis van de logistieke
infrastructuur in China, de mogelijkheden en eventuale problemen; aan
de hand daarvan kan hij/zij advies verlenen/beslissingen nemen over
de gepaste logistieke oplossingen voor de specifieke activiteit van het
bedrijf
• De student heeft een grondige basiskennis van actuale trends in
consumenten gedrag in China. Hij/zij kan advies geven en deelnemen
aan het opstellen van een marketing plan.
• De student heeft een inzicht in de media, communicatie en PR in
China , die hem / haar toelaten actief deel te nemen bij het opstellen
van communicatieplannen
Inhoud
- Zakelijke gedragscode: wat moet je weten over de Aziatische en meer bepaald de Chinese cultuur om zaken te kunnen doen met/in Azië/China;
- HR problematiek in Chinese bedrijven (door culturele verschillen)
- Waarmee rekening houden als je een bedrijf in Azië/China opstart?
- Logistiek en infrastructuur: kennismaking met de logistieke infrastructuur in China
- Consumentengedrag van de Aziaten /Chinezen: wat zijn de actuele trends, waar zijn Aziatische/Chinese consumenten gevoelig voor, wat zijn hun behoeften
- Communicatie, PR en de media in China: inleiding tot de problematiek van communicatie en media in China
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- De essentie van China - communicatie, cultuur en commitment
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 60% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 40% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 70% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 30% |