Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Duits 4 (IRM-eu)
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Practicum
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties Duits 3, IRM-eu.
Eindcompetentie
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiƫnt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. 2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
Doelstellingen:
1. Luisteren:B1 De student begrijpt uiteenzettingen over een vertrouwd onderwerp uit de actualiteit of uit de werkomgeving, mits er duidelijk gesproken wordt in de standaardtaal. De student begrijpt telefoongesprekken rond de verschillende fases van de verkoop. De student verstaat een face-to-face gevoerd verkoopgesprek mits dit niet te technisch is.
2. Lezen:B1-B2 De student begrijpt de feitelijke informatie van standaardbrieven/e-mails met zowel persoonlijke als zakelijke inhoud en kan hierop antwoorden. De student vindt mits minimale sturing vrij snel gegevens in Duitstalige bronnen en kan deze vergelijken. De student begrijpt info/formulieren/checklists rond beurzen en evenementen. De student begrijpt en beoordeelt productadvertenties .
3. Schrijven:B1 De student schrijft met behulp van standaardformuleringen zakelijke brieven. De student maakt met behulp van een (digitaal) woordenboek een productpresentatie klaar.
4. Spreken:B1 De student voert zowel telefonisch als face-to-face een eenvoudig verkoopgesprek waarbij de nadruk ligt op de productinfo. De student geeft met behulp van enkele slides en bondig spreekschema een korte productpresentatie en een presentatie rond een cultureel thema. Hij houdt telkens rekening met zijn doelgroep.
5. Attitudes: De student oefent de grammatica verder in op grotendeels zelfstandige basis. De student werkt accuraat en zelfkritisch en stuurt zichzelf bij waar nodig. Hij werkt opbouwend in een team en beoordeelt ook het werk van medestudenten kritisch. De student staat open voor de Duitstalige wereld en cultuur en probeert zoveel mogelijk op eigen initiatief Duitse taalprikkels op te nemen.
Inhoud
Grammaticasessies: Modalverben, conjunctief en Rektion des Verbes
Talenpracticum: inoefenen van zowel grammatica als spreek- en luistervaardigheid Woordenschatuitbreiding: zelfstudie (uitbreiding basiswoordenschat)
Correspondentie: basisbrieven handelstransactie
Teksten/audio + kleinere projecten rond externe interculturele contacten, informatiebeheer en algemene Landeskunde (groepsopdracht)
Conversatieoefeningen
opdrachten portfolio
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Dreimal Deutsch Tekst Werkboek
- Redemittel und Grammatik zu "Sprechen Sie mit?"
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 50% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 30% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | Indien het portfolio laattijdig wordt ingediend, worden de punten voor dit onderdeel gehalveerd. | 20% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 50% |