Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Dataverwerking en- beheer


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Den Bossche Inge

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Practicum
  • Zelfstudie
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:
Office tools I infoverwerving en -verwerking
Office tools II dataverwerking en presentaties

Eindcompetentie

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1. De student ontwikkelt een routine bij het raadplegen en beheren van deze informatie.
2. De student verwerkt zelfstandig deze informatie in een afgewerkt document in de gepaste huisstijl met behulp van de juiste officetools.
3. De student beseft hoe belangrijk de juistheid van informatie is en handelt deze correct af.

2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
1. De student maakt op een correcte manier formulieren, rapporten, ... aan met nauwkeurige naleving van de huisstijl van de firma.

3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat;
1. De student analyseert bij elke beroepsspecifieke probleemsituatie vooreerst de stappen die hij moet ondernemen om de opdracht tot een goed einde te brengen.
2. De student gebruikt bij het opstellen van documenten/formulieren/... nuttige geavanceerde functies in Excel en Access.

5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
1. De student werkt op een efficiënte en geïntegreerde manier met de MS-Office-pakketten Excel en Access. De student verantwoordt de keuze van het gebruikte pakket en wordt zich bewust van het belang en het nut van deze software binnen de beroepscontext.
2. De student neemt steeds een kritische houding aan bij de keuze van het toepassingspakket voor het oplossen van een opdracht waarbij de functionaliteiten van elk pakket worden afgewogen om zo de opdracht zo efficiënt mogelijk uit te werken.
3. De student aanvaardt dat systematische zelfstudie in het kader van latere professionele activiteiten een noodzakelijke manier van werken is.

Inhoud

We werken met de Engelstalige software.
MS Excel 2007: gevorderde functies en formules gebruiken en samenstellen, werken met meerdere werkbladen, draaitabellen, lookupfuncties, conditionele opmaak met formules en andere gevorderde tools.
MS Access 2007: werken met tabellen, relaties leggen (Ref. Integriteit), selectiequeries maken met gebruik van criteria, parameters en berekende velden, actiequeries maken, rapporten en formulieren opstellen/aanpassen/gebruiken

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Het examen is een praktische opdracht die zelfstandig op de PC wordt uitgewerkt, met daarna een mondelinge voortzetting bij de docent. De Engelstalige versie van de software wordt gebruikt voor de evaluatie. Het examen is openboek.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen met computer100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%