Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Groepsdynamica (hr)


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Vandermaesen Bart

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

Voor Groepsdynamica: eindtermen secundair onderwijs: sociale vaardigheden:

I. Streven naar het ontwikkelen van relationele veelzijdigheid
De leerlingen
1 ontdekken de voor- en nadelen van verschillende relatievormen in verschillende contexten en maken op basis daarvan keuzes.
2 benoemen en duiden hun emoties, uiten deze gepast en herkennen en duiden andermans emoties.
3 kiezen bewust relatievormen, rekening houdende met contextelementen zoals de situaties en de partners.

II. Streven naar duidelijke communicatie
De leerlingen
4 communiceren doelgericht, bijvoorbeeld;
toetsen elkaars interpretatie en stemmen die zo nodig op elkaar af;
brengen de eigen gevoelens en gedachten tot uiting;
herkennen en gaan om met vooroordelen en uitingen van ongepaste beïnvloeding (intimidatie, manipulatie, ).

5 hebben er oog voor dat ze wensen en situaties benaderen vanuit eigen en andermans authenticiteit en expressie.

III. Constructief participeren aan de werking van sociale groepen
De leerlingen
6 helpen mee aan het formuleren en realiseren van groepsdoelstellingen door bijvoorbeeld:
contacten te maken;
te overleggen en afspraken te maken;
taken en functies te verdelen;
belangen af te wegen en te bemiddelen;
bij te dragen aan een goed functioneren van de groep als groep.

7 kunnen het belang en de mogelijke risico's aangeven van het behoren tot formele en informele
maatschappelijke netwerken en kunnen de voordelen ervan gebruiken.
8 streven naar een evenwicht tussen eigen wensen, verlangens en belevingen, en het groepsbelang.
9 kunnen omgaan met hiërarchie, macht en regelgevingen.
10 engageren zich om een eigen verantwoordelijkheid op te nemen.

IV. Conflicthantering en overleg
De leerlingen..
11 hebben inzicht in de potentieel constructieve en destructieve rol van conflicten.
12 zien het belang in van gevoelens en lichaamstaal bij het benaderen van conflicten.
13 hanteren conflicten door de eigen belangen te behartigen zonder hierbij de belangen, motivaties en emoties van anderen uit het oog te verliezen.
14 zijn bij conflicten bereid naar anderen te luisteren, hen de kans te geven zich uit te drukken, hen te respecteren, hun emotionele grenzen te respecteren, te overleggen.

Eindcompetentie

De eindcompetenties voor het opleidingsonderdeel 'groepsdynamica' situeren zich voornamelijk op het vlak van efficiënt, doordacht en sociaal functioneren in een professionele context.

COMMUNICATOR:
2A Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
Dit betekent dat de jonge professional in OM, MA:
actief en constructief deelneemt aan overleg; hij/zij werkt samen met collega’s en/of externen om een opdracht professioneel uit te voeren.

ORGANISATOR/COÖRDINATOR:
3A Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.
3B Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.

De jonge professional OM, MA, stuurt, leidt en motiveert een projectteam.

KWALITEITSBEWAKER:
5AAls kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5B Als kwaliteitesbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.

Dit wil zeggen dat de jonge professional OM, MA:
inzicht heeft in het eigen functioneren. Hij/zij stuurt dit functioneren desgewenst bij en streeft op basis van deze reflectie naar een levenslange ontwikkeling van de eigen (sociale) competenties. Hierbij heeft hij/zij oog voor de eigen inbreng, de mate van eigen initiatief daarbij, en de impact van dit initiatief. Hij/zij werkt in teamverband met respect voor de inbreng van anderen. Hij/zij heeft oog voor de ethische, deontologische, sociaal-emotionele en maatschappelijke aspecten van het werkveld.

Inhoud

Naast een historische schets en een disciplinaire afgrenzing van groepsdynamica als wetenschapsdomein worden volgende themata besproken:
• Basiskenmerken van groepen
• Beeldvorming en persoonswaarneming
• Communicatie in groepen
• Groepsprocessen
• Leiderschap
• Conflicthantering
Deze themata worden telkens omkaderd met oefeningen en illustraties, vooral dan in het onderdeel practicum. Input vanuit deze ervaringen wordt gebruikt om theoretische concepten toe te lichten.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie


Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%