Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Consumentengedrag
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Bedrijf en maatschappij, Bedrijf en economie, Bedrijf en interne organisatie van het eerste programmajaar
Eindcompetentie
1.5. De student heeft inzicht in het handelen en denken van consumenten. Deze kennis is essentieel en aanvullend bij het vak marketing om later een zinvolle marketinganalyse te kunnen opstellen.
4.1. De student heeft inzicht in de werking van de reclame en andere communicatie-instrumenten die gebruikt worden om verschillende aspecten van het consumentengedrag te beïnvloeden.
4.9. De student denkt en handelt klantgericht.
5.2. De student beoordeelt advertenties en reclamecampagnes en kan de praktische toepassingen herkennen. Hij bouwt een kwaliteitsvolle, kritische redenering op waarbij hij rekening houdt met consumentspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
Inhoud
DEEL 1. Consumentengedrag : introductie en afbakening
DEEL 2. De consument als individu.
De psychologische benadering van de consument.
Persoonlijkheid - levensstijl - motivatie - verwerken van informatie - leren - attitude
DEEL 3. De consument als lid van een groep.
De individuele consument wordt in verschillende groepen geplaatst. Sociale psychologie.
Invloeden van het gezin - vrienden - ... op het gedrag van de consument.
DEEL 4. De consument als lid van de maatschappij.
Hoe wordt de consument beïnvloed door zijn omgeving? Sociologie. Cultuur - trends.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Consumentengedrag als basis
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | Multiple choice vragen + korte open vragen | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | Multiple choice vragen + korte open vragen | 100% |