Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Project 2 management en klant


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Jonckheere Theophile
  • Lauryssen Godelieve
  • Van Den Bossche Inge

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Groepswerk

Begincompetentie

Verworven kennis, vaardigheden en attitudes van de modules van het eerste jaar en van de eerste module van het tweede jaar.

Eindcompetentie

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.

- De student verzamelt informatie nodig voor de inhoud van de communicatiemiddelen, selecteert essentiële informatie en verwerkt deze.
- De student kent de verschillende fases van hoe een zakelijk evenement moet worden georganiseerd: de opstart en kaderstelling, de aanzet tot invulling van het programma, programmakeuze en definitieve invulling, de uitvoering, de afwikkeling en evaluatie.
- De student formuleert de doelstelling en doelgroep van een evenement en analyseert de doelgroep.
- De student kent de werking van eventbureaus.
- De student kent de definitie, de doelstelling en functie van event- en projectmanagement.
ze tot doel- en doelgroepgerichte informatie. De inhoud en werkwijze worden in beperkte mate mee bepaald door de docent.
- De student stelt marktinformatie op een overzichtelijke en begrijpbare manier voor.
- De student maakt een verkoopargumentarium op.


2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.

- De student voert externe gesprekken en wordt hierbij in beperkte mate begeleid tijdens het project en vooraf gestuurd door de docent met expliciete instructies. De student voert zakelijke gesprekken, voert telefoongesprekken met externen, neemt een interview af van een professional, doet onthaal van externe bezoekers, houdt een verkoopspresentatie.

- De student stelt externe bedrijfsteksten op en wordt in beperkte mate begeleid tijdens het project en vooraf gestuurd door de docent met expliciete instructies. Hij schrijft wervende brieven en e-mails, persberichten, rapporten voor interne doelgroepen, maakt een verkoopsbrochure en -presentatie in PP aan.
- De student neemt constructief deel aan vergaderingen zonder sturing of begeleiding.
- De student bereidt de vergadering voor, notuleert tijdens de vergadering, maakt een verslag op en dit zonder sturing of begeleiding.
- De student presenteert zonder spreekschema voor het management. De hoofdlijnen van de inhoud worden vastgelegd door de docent. De student krijgt instructies over het doelgroepgericht brengen van presentaties.


3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
- De student kent en gebruikt MS project als tool om projecten te plannen, beheren en analyseren: werken met taken en taakniveaus, werken met resources, aanpassen van kalenders, planning aanpassen, voortgang volgen, beheren van kosten en analyseren van rapporten.
- De student plant het werk van dit project, in beperkte mate begeleid: de docenten stellen enkel deadlines op en vragen mondeling naar de vorderingen.
- De student gaat adequaat om met stress.

4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.

- De student kent de definitie, de doelstelling en functie van event- en projectmanagement.
- De student kent de basisbeginselen van een marktgerichte benadering door een onderneming naar haar klanten toe: wat is marketing, klantengedrag, en welke zijn de marketingmix-elementen en hun rol.





5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.


- De student werkt accuraat: hij communiceert in alle mondelinge en schriftelijke genres duidelijk, correct (spelling, stijl, woordenschat), aantrekkelijk, gestructureerd en gepast mét doel en doelgroep voor ogen en hij bewaakt dit voortdurend. De genres waarbij hij dit doet zijn complexer dan in de vorige modules.
- De student werkt in team en heeft een constructieve inbreng in dat team, de docent stuurt het teamwerk enkel bij in geval van problemen.
- De student werkt vrij zelfstandig. Hij moet vrij zelfstandig een taak aanvatten, afwerken en erover rapporteren.
- De student voert een eigen SWOT-analyse uit over de competentie ‘planmatig en efficiënt werken in team’ en stelt op basis van die SWOT leerdoelen op voor het project.
- De student verzamelt relevant leermateriaal a.h.v. een notitieboek, selecteert de meest relevante leerervaringen en bespreekt ze in een eindrapport waarvan taal en layout professioneel in orde zijn. De inhoudelijke invulling van het rapport wordt nog begeleid.
- De student verwerft inzicht in het belang van het ontwikkelen van een ethisch beleid bij internationaal ondernemen, in het licht van internationale maatschappelijke veranderingen als gevolg van ontwikkelingen op het gebied van technologie, economie, media en milieu.
- De student heeft inzicht in het ontwikkelen van een moreel verantwoord beleid inzake marketing, pr en internationaal management.
- De student hanteert een klantgerichte, vlotte communicatie.
- De student staat open voor vragen van klanten met andere woorden is hulpvaardig.
- De student bezit accuratesse in de verwerking en presentatie van verkoopcijfers en marktinformatie.


Inhoud

Inhoud project KLANT
Lesweek 8/9 - 12.
Tijdens het project maken de studenten deel uit van de salesafdeling van een fictief bedrijf en dit als management assistant. De studenten krijgen in groep de opdracht om de lancering van een nieuw product van MeuBel (kamer naar keuze) helemaal uit te werken. Deze lancering omvat het uitwerken van promotie- en verkoopmateriaal (verkoopbrochure, PPT-presentatie, direct mailing) én de organisatie van een lanceerevent voor klanten en distributeurs. De studenten maken hiervoor een eventplan en gebruiken MS Project als tool om het evenement te plannen. Ze verzorgen bovendien de externe communicatie rond dit event. Ze maken uitnodigingen voor de gasten en lichten klanten en distributeurs in.
Daarnaast houden ze ook bedrijfsintern de verkoopploeg op de hoogte en hiervoor maken ze een Powerpointpresentatie aan mét verkoopargumenten. Telkens laten ze hun voorstellen goedkeuren door de marketing manager en event manager. Dit gebeurt schriftelijk via een eventplan (=paper) en mondeling via een tussentijdse briefing en een eindpresentatie.
Om dit project tot een goed einde te brengen, krijgt de student gedurende de eerste acht lesweken van semester 2 volgende input:

Sales en Marketing:

Marketing
1. Wat is marketing.
2. Marketingplanning en strategie.
3. Consumentengedrag
4. Marktsegmentatie en doelgroepenkeuze
5. Productbeleid
6. Marketingcommunicatie
7. Prijsbeleid
8. Distributie

Verkoop
deel 1 - de verkoopfunctie - geschiedenis en plaats in de onderneming. De verkoopafdeling, organisatie & verkoopfunctionarissen
deel 2 - de verkoopargumentatie + het sellogram
hoe een goed verkoopverhaal opbouwen + oefening


Project -en eventmanagement:

Basisprincipes van project -en eventmanagement: wat is een event of project, soorten projecten, samenstelling en verantwoordelijkheden van een projectteam.
Alle fases en onderdelen waarmee men bij de vormgeving en realisatie van zakelijke evenementen te maken heeft.
Projectmatig denken toepassen bij de organisatie van zakelijke evenementen: faseren, doelstelling en doelgroep formuleren, taken plannen, werken met resources en budgetten.
Microsoft project als tool om projecten te plannen, beheren en analyseren.


Externe Communicatie Nederlands:
Volgende onderwerpen en opdrachten komen aan bod:
1. Rapporteren : memo en zakelijk rapport schrijven (oefeningen en paper: eventplan)
2. Interview medewerker marketing/salesafdeling: vragenlijst opstellen en interview met professional
3. Presentatie met Powerpoint van resultaten interview
4. Verkoopbrochure : commerciële, wervende schrijfstijl
5. Vorderingsrapporten en vergaderverslagen opstellen
6. Uitnodigingen opstellen voor gasten van het event
7. Verkoopspresentatie
8. Gesprekstechnieken: zakelijke gesprekken voeren en tussentijdse debriefing van groepsresultaten
9. Verkoopbrief opstellen voor direct mailing
10. E-mail en telefoneren in de praktijk
11. Offertes verzamelen en analyseren
12. Uitspraakoefeningen (optioneel)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inleiding tot marketing en sales

Cursussen

  • Cursus
Projectopdrachten project 2
  • Cursus
  • Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie


    Inleiding tot marketing en sales
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
    Projectopdrachten project 2
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)OpdrachtenDossierportfolio: Project - en eventmanagement: 45 % Externe communicatie Nederlands: 40 % Inleiding tot sales en marketing: 15 %100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examenMondelinge verdediging van opdrachten.100%