Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Frans 4 externe communicatie
Docenten
- Legrand Ann
- Opsomer Suzanne
- Michiels Martine
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Zelfstudie
- Practicum
- Studiereis/excursie
Begincompetentie
Eindcompetenties van opleidingsonderdeel Frans 3 interne communicatie.
Eindcompetentie
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
De student consulteert betrouwbare, relevante bronnen in het Frans en verzamelt informatie om een degelijk gestructureerde presentatie te houden.
De student houdt een semi-professionele presentatie, houdt rekening met zijn doelpubliek, straalt zelfvertrouwen uit en antwoordt spontaan op vragen.
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
De student handelt complexere externe communicatietaken van het latere beroepsleven mondeling en schriftelijk af. Hij voert allerhande telefoongesprekken op een professionele, empathische en probleemoplossende manier. Hij handelt klantgericht (prospectie, klachtenformulering en –afhandeling, herinnering en aanmaning) en pro-actief. Hij maakt onderscheid tussen verschillende taalregisters. De student leest langere, complexere teksten en interpreteert welke informatie essentieel is.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
De student besteedt extra aandacht aan interferentiefouten.
De student is zich bewust van zijn eigen sterktes en zwaktes wat betreft het Frans en neemt initiatief om de leemtes in zijn eigen taalgebruik op te vullen door extra oefeningen te maken, te lezen, te luisteren of contacten te zoeken met anderstaligen.
European level scale: luisteren B2; lezen B2-C1; spreken B1-B2; schrijven B1-B2
Inhoud
Klasgroep:
- redigeren van verschillende externe communicatievormen (klachtenbehandeling, …)
- externe bedrijfscommunicatie: publiciteit, logo's, …: teksten met vooral mondelinge oefeningen
- professioneel communiceren in een gevarieerde reeks taalhandelingen
Zelfstudie:
- interferenties NL/FR: Vous dites?!: syntaxe: theorie (p. 96-135)
Talenpracticum:
- klantgerichte telefooncommunicatie (o.a. formuleren van klachten en antwoorden daarop)
- project studiereis Frankrijk
Workshop:
- extra (hulp bij) schriftelijke en mondelinge oefeningen
- eventueel verbetering van oefeningen op interferenties NL/FR: Vous dites?!: syntaxe (niveau moyen (A): p. 66-100)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Comme Convenu ! Cours de communication française
- COMtel
- Grammaire de Base
- Vous dites?! Exercices
- Vous dites?! Répertoire d'erreurs courantes en français chez les néerlandophones
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 60% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | Waarvan 20% schriftelijk en mondeling tijdens de les en 20% in het talenpracticum. | 40% |