Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Public Relations en voorlichting


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Wit Helga

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

Als communicator zorgt de student ervoor dat elke vorm van communicatie bij de juiste doel- of publieksgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgt hij / zij voor opvolging indien nodig. Daarvoor beheerst hij / zij de vakspecifieke basisterminologie van PR & Voorlichting.
Als beleidsadviseur begrijpt de student de visie en managementstrategie, vat hij / zij de draagwijdte ervan zodat hij /zij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. De student schat de maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf. Hij / zij verleent, op basis van zijn /haar kennis en inzicht in PR & Voorlichtingstechnieken, een adequaat advies binnen de PRcontext en -strategie van de klant/opdrachtgever. Dit wil zeggen dat hij / zij het management advies geeft over de implementatie van het beleid op gebied van interne en externe communicatie.
Als kwaliteitsbewaker schat de student het belang van geïntegreerde communicatie in, en verdedigt en bewaakt hij / zij de kwaliteit ervan constant, en dit voor zowel zowel voor public relations-, voorlichtings- als evenementcampagnes

Inhoud

Hfst 1: Wat verstaat men onder: PR - publieksgroepen - relatie met marketing-communicatie - marketing PR - corporate communication – missie – huisstijl - corporate advertising – imago, corporate image, corporate identity en identiteit

Hfst 2: Communicatievormen: informatie, voorlichting, reclame en propaganda

Hfst 3: Interne PR en Interne communicatie en het uitbesteden van PR aan extern bureau

Hfst 4: Externe PR: Persrelaties - Community relations: omwonendencommunicatie, sponsoring, community involvement - Milieucommunicatie - Crisiscommunicatie - Financiële communicatie - Politieke PR: Lobbying en Public Affairs – Arbeidsmarktcommunicatie

Hfst5:Overheidscommunicatie

Hfst 6: Evenementen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie


Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%