Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Engels 3 interne communicatie


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Ginckels Willem
  • Van Daele Karin

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties OM, Engels 1 (algemene communicatie) en 2 (bedrijfscommunicatie).

Eindcompetentie

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1.A.1 De student begrijpt langere en complexere teksten, interpreteert welke informatie essentieel is en formuleert hieromtrent een mening.
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
2.A.1 De student stelt e-mailberichten en gelegenheidscorrespondentie op. De student stelt interne nota’s, formulieren en verslagen op. De student analyseert grafieken en springt handig om met cijfermateriaal.
2.A.2 De student maakt zich de syntaxis (de verschillende ondergeschikte zinnen) van het Engels eigen, begrijpt de grammaticale schema’s en past de theorie toe.
2.A.3 De student begrijpt telefonische gesprekken , ook met complexe cijfergegevens, en vult telefoonfiches correct in.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.A.1 De student breidt zelfstandig zijn basis- en zakelijke woordenschat uit en past deze toe in oefeningen, vertaalzinnen, geschreven documenten en mondelinge oefeningen (zoals telefoneren, presenteren, converseren, discussiëren). Hij is nieuwsgierig genoeg om ook buiten de les, in de wereld die hem omringt, Engels op te pikken.
5.A.2 Na feedback reviseert de student vlekkeloos zijn schrijfwerk.
5.A.3 Hij werkt accuraat en zelfkritisch, stuurt zichzelf bij waar nodig, heeft extra aandacht voor lexicale interferentiefouten en streeft foutloosheid na. 5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
5.B.1 De student reflecteert ethisch over actuele onderwerpen.
5.B.2 Hij reviseert en adviseert ook het werk van andere studenten als kwaliteitsbewaker.

Europese taalschaal: C1

Inhoud

Grammatica: subjunctives, inversion, zie cursus. We houden het zo praktisch mogelijk. De methode is onverbiddelijk inductief.
Leesvaardigheid: zie doelstellingen; thema's: corporate culture(s), in-house style and human resources.
Spreekvaardigheid: vooral op basis van gelezen materiaal (over bedrijfscultuur).
Zakelijk Engels: de standaardcorrespondentie uit het eerste jaar wordt aangevuld met het lezen (woordenschatsverwerving) en schrijven van zakenbrieven/-emails/-faxen: notes, memos, minutes, reports, condolences, congratulations, invitations, thanks: zie cursus.
Woordenschat: een greep uit algemene en zakelijke woordenschat o.m.: abstract nouns, compound adjectives, compound nouns, prepositions, collectives nouns, uncountables v countables, work, describing aspects of society and people, body, gender, possessions, giving and lending, like, dislike and desire, similes, sayings and proverbs: zie cursus.
Twaalf units uit Emmerson (Business English Handbook).

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Business English Handbook Advanced 2007
  • Longman Business English Usage
  • Oxford Handbook Of Commercial Correspondence Book Ne

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Enkel de documenten (correspondentie) die door de student in de les gemaakt zijn, zullen door de docent gecodeerd worden en tellen mee voor het portfolio.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen60%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%