Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Spaans 2
Docenten
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Zelfstudie
- Werkcollege
Begincompetentie
Eindcompetenties Spaans 1
Eindcompetentie
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
De student behelpt zich in een Spaanstalige omgeving.
De student begrijpt vertrouwde woorden en basiszinnen die hemzelf en zijn directe concrete omgeving betreffen. Hij begrijpt korte, duidelijke en eenvoudige boodschappen en aankondigingen. Hij begrijpt korte eenvoudige teksten en haalt er de belangrijke informatie uit.
De student formuleert zinnen die een directe behoefte of zeer vertrouwde onderwerpen betreffen en gebruikt hierbij de gepaste taalregisters.
De student kent de woordenschat en de grammatica die wordt aangeboden.
De student spreekt het Spaans correct uit. De student drukt zich uit in eenvoudige communicatieve situaties, zoals gaan winkelen, dingen beschrijven, uurregelingen. Hij praat over zijn gewoontes, zijn voorkeuren en emoties. Hij beschrijft wat hij gedaan heeft. Hij geeft zijn mening over iets en drukt zijn gevoelens uit.
De student begrijpt een eenvoudig gesprek over gekende onderwerpen wanneer de mensen langzaam en duidelijk spreken. Hij neemt deel aan een eenvoudig gesprek, wanneer de gesprekspartner bereid is om zaken in een langzamer spreektempo te herhalen of opnieuw te formuleren.
De student schrijft een korte, eenvoudige Spaanse tekst over een behandeld onderwerp. Hiervoor maakt hij gebruik van de geziene woordenschat en grammatica.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
De student voert taken uit met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid bereikt. Hij is leergierig en staat open voor andere culturen. Hij werkt zelfstandig, geeft blijk van doorzettingsvermogen en heeft oog voor detail. De student durft praten en wil leren uit zijn fouten. De student is kritisch, ook voor zichzelf.
European level scale: luisteren A1 - spreken A1 - lezen A1 - schrijven A1
Inhoud
De onderwerpen die aan bod komen zijn de volgende:
- de weg vragen en uitleggen
- plaatsbepaling
- iets bestellen in een restaurant
- voorkeur uitdrukken
- naar de winkel gaan
- de prijs van iets vragen
- kleding kopen (kleur, maat, materiaal, enz.)
- een mening formuleren
- gewoontes
- informatie vragen
- het uur
- frequentieaanduidingen
- gevoelens uitdrukken
- personen beschrijven en identificeren
Volgende grammaticale items worden behandeld:
- de regelmatige werkwoorden, belangrijkste onregelmatige werkwoorden,
werkwoorden met klinkerwisseling en wederkerende werkwoorden in de
tegenwoordige tijd
- muy en mucho
- getallen vanaf 100
- de aanwijzende voornaamwoorden
- nationaliteitsaanduidingen
- de persoonlijke voornaamwoorden als LV en MV
- de trappen van vergelijking
- het werkwoord 'gustar'
- het gerundio
- bijwoorden en bijvoeglijke naamwoorden
- de bezittelijke voornaamwoorden
- de betrekkelijke voornaamwoorden
- de 'presente perfecto'
- ser, estar, hay
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Beknopte thematische woordenschat Spaans
- Es espaƱol 1.Nivel inicial. Libro del alumno
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% |