Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Frans 2 interculturele communicatie
Docenten
- Michiels Martine
- Meerts Elisabeth
- Opsomer Suzanne
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Practicum
- Zelfstudie
- Groepswerk
Begincompetentie
Eindcompetenties van Frans 1 Algemene Communicatie.
Eindcompetentie
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
De student consulteert betrouwbare, relevante bronnen en verzamelt informatie (ook multimedia-informatie) om deze nadien op een bevattelijke manier voor te stellen.
De student bouwt zowel mondeling als schriftelijk een eenvoudige redenering op, argumenteert en reageert met respect op een andere mening.
De student begrijpt teksten over algemeen zakelijke onderwerpen en over interculturele verschillen (Romaanse t.o.v. Germaanse wereld) en hij interpreteert welke informatie essentieel is. Zo verwerft de student Franstalige informatie. Hij stelt deze informatie voor aan de klasgroep en neemt actief deel aan discussies hieromtrent.
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
De student analyseert modelbrieven en herschrijft paragrafen uit een aantal zakelijke brieven (externe correspondentie: offerte, bestelling, bestelling met problemen, betaling, vraag om uitstel van betaling en antwoord hierop). Hij doet een beroep op bronnen (grammatica en woordenboeken) om de juiste kwaliteit te halen.
Op gepaste manier neemt de student telefoon op, hij voert een eenvoudig zakelijk gesprek en handelt op een juiste manier (intercultureel geïnspireerd) het gesprek af.
De student verwelkomt bezoekers, verwijst ze door naar de juiste persoon op de juiste dienst. Hij toont inzicht in het organigram van een bedrijf.
De student houdt een korte, informele uiteenzetting en antwoordt op een spontane wijze op vragen van medestudenten.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
De student oefent zelfstandig de basiswoordenschat en de algemeen zakelijke woordenschat in en past deze toe in oefeningen en vertaalzinnen.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
De student werkt teamgericht, nauwgezet, evalueert zichzelf en medestudenten kritisch, stuurt bij waar nodig.
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
European level scale: luisteren B1; lezen B1-B2; spreken A2-B1; schrijven B1
Inhoud
- Theorie, woordenschat en vertaaloefeningen i.v.m. zakelijke correspondentie, namelijk la demande en l'offre;
- Het dossier "l'Entreprise" uit de docentencursus;
- Telefoonoefeningen in het talenpracticum.
- Basistheorie en oefeningen (hoofdzakelijk vertalingen en herschrijven van brieven) i.v.m. zakelijke correspondentie, namelijk la commande, la commande à problèmes, la livraison, le paiement en la plainte (basis);
- Het dossier "la Communication" uit de docentencursus;
- Vocabulaire 2000, hoofdstukken 11-20.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- COMtel
- Grammaticawijzer Frans
- Vocabulaire 2000 (incl. CD)
- Werkwoordenwijzer Frans
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 50% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | Deelexamen in maart. | 40% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 40% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | | 20% |