Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Nederlands 2 (IRM)
Docenten
- Hermans Christina
- Lauryssen Godelieve
- Lauryssen Godelieve
- Hermans Christina
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Groepswerk
- Zelfstudie
- Practicum
Begincompetentie
Kennis en vaardigheden verworven in Nederlands 1
Eindcompetentie
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
- De student kan hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden in gestructureerde teksten en maakt zo direct bruikbare syntheses en formele rapporten en presentaties, dit met expliciete instructies van de docent.
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
- De student presenteert met een uitgebreid spreekschema materiaal dat hij opgezocht en uitgebreid verwerkt heeft. Er is geen bedrijfsdoelgroep voorzien voor deze presentatie. Het gaat om een presentatie voor docent(en). De docent geeft vooraf expliciete instructies.
- De student kent de onderdelen van een conventioneel zakelijk rapport en werkt tijdens een groepsopdracht en met richtlijnen van de docent een beknopt zakelijk rapport uit (= paper in samenwerking met vak Bedrijfskunde).
- De student schrijft en spreekt correct algemeen Nederlands, duidelijk, aantrekkelijk, gestructureerd en aangepast aan doelgroep en dit m.b.t. relatief eenvoudige (bedrijfs)situaties en op basis van expliciete instructies van de docent.
- De student verbetert mondeling en schriftelijk taalgebruik van anderen en dit m.b.t. relatief eenvoudige (bedrijfs)situaties en op basis van expliciete instructies van de docent.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
- De student is voldoende accuraat: hij schrijft syntheses en rapporten en maakt presentaties met aandacht voor spelling en grammatica, doel- en doelgroepgerichtheid qua stijl en inhoud en woordenschat zodat een voldoende mate van correctheid bereikt wordt.
- De student kent de conventies van een zakelijk rapport en past deze richtlijnen toe wanneer dit noodzakelijk is.
- De student is voldoende accuraat: hij schrijft rapporten en maakt (o.a. cultureel getinte)presentaties met aandacht voor spelling en grammatica, doel- en doelgroepgerichtheid qua stijl en inhoud en woordenschat zodat een voldoende mate van correctheid, duidelijkheid, aantrekkelijkheid en structuur bereikt wordt.
- De student kent de conventies van een zakelijk rapport en past deze richtlijnen toe wanneer dit noodzakelijk is.
Inhoud
Nederlands 2:
In Nederlands 2 trainen en oefenen studenten in de vaardigheden schrijven, spreken en luisteren.
De opdrachten nemen in complexiteit toe ten opzichte van Nederlands 1.
Schrijven: aanmaken van memo’s, vorderingsrapporten en interne rapporten.
Spreken: formeel presenteren individueel en in groep.
Luisteren: luisteroefeningen en –opdrachten.
De studenten oefenen en trainen deze vaardigheden afzonderlijk maar ook gecombineerd.
De studenten leren bronnen gebruiken en kritisch beoordelen. Ze leren hoe ze bronnen moeten vermelden volgens de CAVIA-methode en hoe ze een bronnenlijst moeten aanmaken.
Communicatieleer:
De inhoud van dit vak richt zich naar de kerncompetentie van een IRM'er namelijk 'doelgericht communiceren'. Het vak is een algemene introductie in de communicatieleer om de student in staat te stellen elke authentieke vorm van communicatie te analyseren en te beoordelen op effectiviteit en efficiëntie en indien nodig te verbeteren. De theorie wordt steeds begeleid door een groot aantal praktijkoefeningen waarin de student de communicatie leert te analyseren. Ten slotte zullen de studenten zelf mondeling en schriftelijk moeten communiceren en daarin streven naar effectieve en efficiënte communicatie.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Communicatieleer met praktijkoefeningen
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Communicatieve vaardigheden
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Communicatieve vaardigheden |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 50% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 50% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | | 50% | Communicatieleer met praktijkoefeningen |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 80% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | | 20% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% |