Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Bedrijf en interne organisatie (IRM)
Docenten
- Ameye Christien
- Huylebroeck Ingrid
- Mertens Ann
- Ameye Christien
- Mertens Ann
- Huylebroeck Ingrid
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Oefensessie
- Practicum
Begincompetentie
Verworven competenties vanuit office tools 1 infoverwerving en -verwerking
(semester 1, 1IRM).
Eindcompetentie
Eindcompetenties
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
Office tools
1. De student kent de basisconcepten van een spreadsheet (rekenblad) en stelt een rekenblad op met oog voor een esthetisch verantwoord resultaat. De student voert eenvoudige bewerkingen met formules en functies uit, importeert objecten en maakt schema's, grafieken en diagrammen.
Interne organisatie
1. De student voert in het kader van de lessen zelfstandig opdrachten uit waarbij hij zelfstandig gegevens verzamelt uit betrouwbare, relevante bronnen en deze verwerkt tot direct bruikbare informatie.
2. De student leert tijdens de lessen welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen en past deze kennis toe in één of meerdere aangeboden cases.
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
Office tools
1. De student werkt zelfstandig een praktijkgerichte slideshow met diagrammen en grafieken en de nodige dia-overgangen/effecten foutloos binnen een opgelegde tijd af en houdt rekening met een verzorgde professionele lay-out.
De student integreert of past zelfstandig de kennis en de kunde van de reeds verworven MS Office-pakketten toe.
Interne organisatie
1. De student communiceert de resultaten van het opzoekingswerk ivm opdrachten en groepswerk aan de docent en/of medestudenten op een begrijpbare en gestructureerde wijze.
2. De student maakt zelfstandig een afspraak met een personeelslid in een bedrijf en neemt een interview af betreffende de functie-inhoud en vereiste kennis om deze functie te kunnen uitvoeren.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
Office tools en interne organisatie
1. De student zorgt dat de opdrachten tijdig zijn afgewerkt en dat hij aanwezig is op het afgesproken tijdstip om zijn resultaat te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.
2. De student zorgt dat gemaakte afspraken met medestudenten en/of docent worden nagekomen.
4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
Interne organisatie
1. De student begrijpt en kent de algemene basisbegrippen inzake organisatieleer en past deze toe in door de docent gestuurde opdrachten.
2. De student kent de bedrijfsstromen in een bedrijf, schat het belang hiervan voor bedrijven in en formuleert een beperkt advies in verband met de implementatie.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
Office tools
1. De student beoordeelt begeleid zelfstandig het gevonden resultaat van het internet naar kwaliteit, gaat kritisch om met verschillende informatiebronnen.
De student controleert kritisch onder begeleiding zijn eigen eindresultaat gemaakt met een voor hem gekend softwarepakket en voert eventueel de nodige aanpassingen door.
Interne organisatie
1. De student reflecteert, op basis van de aangeleverde kennis omtrent functies in een bedrijf en het interview met een personeelslid, over zijn gewenste toekomstige functie en de daaraan gekoppelde jobvereisten.
2. De student is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de afgeleverde opdrachten.
3. De student werkt bij de uitwerking van de opdrachten in een team, zorgt voor de nodige eigen inbreng en heeft respect voor de inbreng van anderen.
Inhoud
Interne organisatie
Het is van primordiaal belang om kennis te hebben over de manier waarop bedrijven functioneren, hoe ze gestructureerd zijn, hoe de communicatie verloopt,... Deze wordt namelijk de werkomgeving waar elke student in de toekomst zijn plaats zal innemen.
Om een globale bedrijfskennis en -inzicht te kunnen aanbieden, hebben we er voor gekozen om ‘een bedrijf’ tijdens opeenvolgende modules vanuit verschillende invalshoeken te benaderen die elk met hun complementaire inhoud het beeld van ‘een bedrijf’ vervolledigen.
In het deel 'Bedrijf en Interne Organisatie' nemen we een kijk binnen de bedrijfsmuren en verdiepen we ons in de verschillende functies, de bedrijfsprocessen, de organisatiestructuren, … kortom de interne wereld van een bedrijf.
De inhoud van de 6 weken ziet er globaal als volgt uit:
Operationeel proces:
- Functies
– Bedrijfsstromen
- IS/ERP
Managementproces:
- Doelstelling en missie
– Strategie
– Planning
– Organisatiestructuur
- Leiden
– Controle
Office tools
MS Excel 2007:
Praktische kennis en kunde:
Gegevens invoeren, selecteren, kopiëren, verplaatsen, werkbladen opslaan en opvragen, berekeningen met formules, eenvoudige functies, help- en zoekfunctie, absolute en relatieve adressering, formattering cellen, kolommen, rijen en cellen manipuleren, vulgreep, werkbladen, grafieken en tekstkaders, afdrukmogelijkheden, voorwaardelijke opmaak, gevorderde functies, werken met meerdere werkbladen en werkboeken.
MS Powerpoint 2007:
Grondige uitdieping van de powerpointmogelijkheden d.m.v. transfert vanuit de andere Officepakketten.
Typografische aanwijzingen bij het maken van presentaties.
Modellen
Sjablonen
Kop- en voetteksten
Kleurenschema's
Diabeheer
Cijfergevens visueel voorstellen in grafieken en tabellen
Organogrammen maken en wijzigen
Objecten koppelen
Actie-instellingen en hyperlinks
Opbouw en overgangseffecten
Slide show
Afdrukbeheer
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Interne organisatie
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
Office tools 2 dataverwerking en presentaties
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Bedrijf en Interne Organisatie:
Het opleidingsonderdeel ‘Bedrijf en Interne Organisatie (IRM) wordt aangeboden tijdens de derde module. De opdrachten i.v.m. het onderdeel 'Bedrijf en Interne Organisatie' zullen tijdens de loop van de 6 eerste weken van het tweede semester worden afgewerkt, het examen zal worden afgenomen tijdens de cesuurweek na de derde module.
Bijkomende afspraken omtrent de opdrachten i.v.m. module 'Bedrijf en Interne Organisatie':
- afwezigheid tijdens uitleg omtrent de opdracht geen geldige reden is voor het niet uitwerken van een opdracht!
- afwezigheid tijdens de afhandeling van een opdracht enkel in rekening wordt gebracht wanneer bij de start van het eerstvolgende contactuur een geldig afwezigheidsbewijs wordt overhandigd (vb. kopie van doktersbewijs)!
- bij het niet afgeven van de schriftelijke neerslag tijdens de afhandeling van de opdracht er geen punten zullen worden verkregen!
Office tools: Elk examen wordt afgelegd in de Engelstalige versie (2007) en is een openboekexamen.
Interne organisatie |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 80% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 20% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% | Office tools 2 dataverwerking en presentaties |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | MS Excel: 60 % pc-examen
Dit examen wordt schriftelijk afgenomen in de cesuurweek na de derde module.
MS Powerpoint: 40 % pc-examen
Dit examen wordt schriftelijk afgenomen tijdens de juni-zittijd. | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | MS Excel: 60 %
MS Powerpoint: 40% | 100% |