Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Bedrijf en interne organisatie (MA)


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Ameye Christien

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1. De student voert in het kader van de lessen zelfstandig opdrachten uit waarbij hij zelfstandig gegevens verzamelt uit betrouwbare, relevante bronnen en deze verwerkt tot direct bruikbare informatie.
2. De student leert tijdens de lessen welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen en past deze kennis toe in één of meerdere aangeboden cases.
3. De student structureert het vermogen van een onderneming en geeft dit op een overzichtelijke manier weer via een balans.
4. De student houdt de courante commerciële en financiële verrichtingen van een onderneming bij volgens het systeem van dubbel boekhouden.

2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
1. De student communiceert de resultaten van het opzoekingswerk ivm opdrachten en groepswerk aan de docent en/of medestudenten op een begrijpbare en gestructureerde wijze.
2. De student maakt zelfstandig een afspraak met een personeelslid in een bedrijf en neemt een interview af betreffende de functie-inhoud en vereiste kennis om deze functie te kunnen uitvoeren.

3.C De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
1. De student zorgt dat de opdrachten tijdig zijn afgewerkt en dat hij aanwezig is op het afgesproken tijdstip om zijn resultaat te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.
2. De student zorgt dat gemaakte afspraken met medestudenten en/of docent worden nagekomen.

4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
1. De student begrijpt en kent de algemene basisbegrippen inzake organisatieleer en past deze toe in door de docent gestuurde opdrachten.
2. De student kent de bedrijfsstromen in een bedrijf, schat het belang hiervan voor bedrijven in en formuleert een beperkt advies in verband met de implementatie.
3. De student begrijpt en kent de basisprincipes van algemeen boekhouden en denkt logisch na bij het inboeken van verrichtingen.
4. De student stelt facturen correct op en handelt op een accurate wijze de commerciële en financiële verrichtingen hieromtrent af.

5.A Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
1. De student reflecteert, op basis van de aangeleverde kennis omtrent functies in een bedrijf en het interview met een personeelslid, over zijn gewenste toekomstige functie en de daaraan gekoppelde jobvereisten. Op basis van deze informatie kiest hij zijn keuzetraject.
2. De student is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de afgeleverde opdrachten.
3. De student werkt bij de uitwerking van de opdrachten in een team, zorgt voor de nodige eigen inbreng en heeft respect voor de inbreng van anderen.
4. De student boekt een verrichting juist, volledig en nauwkeurig.
5. De student voert op basis van het cijfermateriaal van een verkregen jaarrekening een beperkte analyse uit en formuleert een beleidsadvies.

Inhoud

Het is van primordiaal belang om kennis te hebben over de manier waarop bedrijven functioneren, hoe ze gestructureerd zijn, hoe de communicatie verloopt,... Deze wordt namelijk de werkomgeving waar elke student in de toekomst zijn plaats zal innemen.

Om een globale bedrijfskennis en -inzicht te kunnen aanbieden, hebben we er voor gekozen om ‘een bedrijf’ tijdens opeenvolgende modules vanuit verschillende invalshoeken te benaderen die elk met hun complementaire inhoud het beeld van ‘een bedrijf’ vervolledigen.

In het deel 'Interne Organisatie' nemen we een kijk binnen de bedrijfsmuren en verdiepen we ons in de verschillende functies, de bedrijfsprocessen, de organisatiestructuren, … kortom de interne wereld van een bedrijf.
De inhoud van de 6 weken ziet er globaal als volgt uit:
Operationeel proces:
- Functies
– Bedrijfsstromen
- IS/ERP
Managementproces:
- Doelstelling en missie
– Strategie
– Planning
– Organisatiestructuur
- Leiden
– Controle


Het deel 'Inleiding tot boekhouden' is integraal gewijd aan een zeer specifiek bedrijfskundig thema, met name de boekhoudkundige verwerking van de bedrijfsverrichtingen.
De inhoud van de 6 weken ziet er globaal als volgt uit:
- De wetgeving op de boekhouding (de factuur)
- Dubbel boekhouden en het resultaat van de onderneming.
- De commerciële verrichtingen
- Afsluitverrichtingen
- Analyse van de jaarrekening (facultatief)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inleiding tot boekhouden

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
Interne organisatie

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Het opleidingsonderdeel ‘Bedrijf en Interne Organisatie (MA)’ bestaat uit de delen ‘Interne organisatie’ en ‘Inleiding tot boekhouden’ die achtereenvolgens aan bod komen tijdens het tweede semester, of nog: de derde module (zes weken) wordt gewerkt rond het deel ‘Bedrijf en Interne Organisatie' en de vierde module wordt ‘Inleiding tot boekhouden’ aangeboden. De opdrachten i.v.m. het onderdeel 'Bedrijf en Interne Organisatie' zullen tijdens de loop van de 6 eerste weken worden afgewerkt, het examen zal worden afgenomen tijdens de cesuurweek na de derde module.

Bijkomende afspraken omtrent de opdrachten i.v.m. module 'Bedrijf en Interne Organisatie':
- afwezigheid tijdens uitleg omtrent de opdracht geen geldige reden is voor het niet uitwerken van een opdracht!
- afwezigheid tijdens de afhandeling van een opdracht enkel in rekening wordt gebracht wanneer bij de start van het eerstvolgende contactuur een geldig afwezigheidsbewijs wordt overhandigd (vb. kopie van doktersbewijs)!
- bij het niet afgeven van de schriftelijke neerslag tijdens de afhandeling van de opdracht er geen punten zullen worden verkregen!

Interne organisatie
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen80%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Inleiding tot boekhouden
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%