Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Inleiding in recht in internationaal verband


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Foubert Ann

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

Eindcompetenties

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.

1. De student verwerkt behoorlijk zelfstandig de verplichte literatuur ‘Europa in 12 lessen’ door Pascal Fontaine. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren en synthetiseren. De docent begeleidt de student erin om hoofd –en bijzaken te onderscheiden en zal ook de student oplossingen aanbrengen bij eventueel ondervonden moeilijkheden bij deze opdracht.

5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.

1. De student kent de basisprincipes van het recht in internationale context.
2. De student volgt nieuwe ontwikkelingen van Europa vandaag op via multimedia.
3. De student schat in wanneer binnen een juridische context raad moet worden gevraagd aan externen. Hij kent hiervoor de verschillende kanalen.

Inhoud

Deel A
Recht in internationaal verband heeft als doelstelling om de bachelorstudenten op een heldere en aangename manier kennis te laten maken met de basisprincipes van het recht.
I.
*het nut van het recht aantonen
*bronnen van het recht vinden
*het recht definiëren
*inzicht verwerven in de moeizame verhouding tussen recht en rechtvaardigheid

II. Inzicht brengen in de politieke wereld van België
*kennis over het functioneren van parlementen en regeringen
*welke overheden zijn er in België?

III De rechterlijke wereld

*kennis verwerven over de diverse rechtbanken
*voor elk van die rechtbanken de typische verschillen leren kennen
*meedenken met een gerechtelijke procedure

IV Enkele begrippen situeren vanuit het perspectief van de student
*soorten personen
*soorten subjectieve rechten

Deel B

Europa in 12 lessen

Wat is het nut van de EU? Waarom en door wie is zij opgericht? Hoe functioneert zij? Welke voordelen heeft zij haar burgers al gebracht en voor welke nieuwe uitdagingen ziet zij zich tegenwoordig gesteld? Hoe kunnen de burgers er nauwer bij betrokken raken? Kan de EU in een tijdperk van mondialisering succesvol concurreren met andere grote economieën en haar sociale verworvenheden handhaven? Kan Europa een leidende rol in de wereld blijven spelen en voor bescherming tegen terrorisme helpen zorgen?

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Europa in 12 lessen door Pascal Fontaine
  • Recht Principes En Praktijk

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%