Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina

Doelstellingen en eindcompetenties van de opleiding

Algemene doelstelling

De opleiding wil mensen helpen groeien in hun competenties nodig om het takenpakket als mentor te realiseren. Centraal in de opleiding staat de idee dat mensen groeien als je vertrekt vanuit hun kracht en sterktes.

De praktijk vormt het startpunt en de toetssteen in elke module. Binnen de nascholingssessies zoeken we naar aansluiting tussen de aangeboden werkkaders en de eigen ervaringswereld. Collega‘s gaan met het geleerde aan de slag, hanteren dit als aanknopingspunt voor reflectie en brengen hun inzichten en vragen terug binnen via supervisie, intervisie en hun portfolio.

We zien leren als interactief en communicatief. We willen kansen bieden tot ervaringsuitwisseling en contacten met het praktijkveld en de onderlinge samenwerking tussen mentoren bevorderen. Hiertoe bieden we een hartelijke warmmenselijke ontmoetingsruimte als veilig leerplatform.

We opteren voor een duidelijke middenweg tussen aanbod- en vraaggestuurd leren. We vertrekken vanuit een gemeenschappelijk pakket aan basisinzichten en werkmodellen voor iedereen. Differentiatie kan zich uiten in een eigen keuze van uitdieping van bepaalde leerinhouden, lectuur en evaluatietaken.

Vanuit de doelstelling mensen in de uitvoering van de taak van mentor te ondersteunen, werken we duidelijk rond een drietal modules:
1. Mentor en starter in de spiegel:
Noden en behoeften van beginnende leerkrachten en stagiairs, sleutelervaringen in de eigen loopbaan en taken en kwaliteiten/valkuilen van de mentor.
2. Mentor als coach :
Werkkaders van communicatie, kijk op leerstijlen, training in diverse begeleidingsvaardigheden: feedbackgesprekken, slecht nieuwsgesprekken, counseling en functioneringsgesprekken
3. Mentor in schoolcontext:
Posities en rollen van de mentor in een schoolbeleid: pijlers van kwaliteitszorg en micropolitiek perspectief; uitzetten van trajecten voor aanvangsbegeleiding

De opleiding richt zich zowel naar mentor-coaches (schoolmentoren) als naar stagementoren (vak-klasmentoren) en kan ook interessante vorming zijn voor leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren, mensen die andere mensen coachen en begeleiden, ...
De opleiding richt zich tot ervaringsdeskundigen van alle schoolniveaus

Keuzeopties

Opleidingstraject

OpleidingsonderdeelStudiepunten
Eerste Programmajaar
Mentor en starter in de spiegel6
Mentor als coach8
Mentor in schoolcontext6