Hoofdpagina | Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie
CAD/CAE labo (1011PBAMP203b)
Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie |
2011-12 |
3 |
90 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Begeleide zelfstudie
- Opdracht
- Vaardigheidstraining
- Werkcollege/oefenzitting
Begincompetentie
Deze onderwijsactiviteit bouwt verder op de bereikte competenties van :
· de onderwijsleeractiviteiten CAD en Sterkteleer binnen het leerprogramma van 1PBaMP
· de opleidingsonderdelen Ontwerp2 en Werktuigbouw binnen het leerprogramma van 2PBaMP
Daar de meeste hoofdstukken van de cursus in het Nederlands zijn gecompileerd is een vlotte beheersing van de Nederlandse taal noodzakelijk. Kennis van het Engels betekent wel een extra troef in handen, omdat in het studiemateriaal voor bepaalde thema’s hier en daar een Engelstalige handleiding (tutorial) is opgenomen, waardoor men deze vlugger kan doorgronden in relatie met de gebruikte ontwerpsoftware.
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_07 | PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_02 | PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De student kent geavanceerde 3D-CAD-vaardigheden :
- Om samengestelde lasconstructies te modelleren vanuit de voorbereidingsfase tot en met de machinale
afwerking van het gelast eindproduct ;
- Om onderdelen te modelleren die uit meer dan één stuk materiaal bestaan;
- Om gietwerkproducten en inzetstukken voor spuitgietmatrijzen te ontwerpen;
- Om componenten te modelleren vanuit een concept (= skelet ) ;
- Om allerlei 2D-bewegingsmechanieken te ontwerpen uitgaande van een studie in 2D (Layout Sketch );
- Om fotorealistische afbeeldingen en animaties te maken van 3D weergegeven onderdelen en assemblages
De student kent binnen de ontwerpsoftware voldoende CAE-vaardigheden om naast raamwerkconstructies eveneens efficiënt tandwiel-,ketting- en riemaandrijvingen te ontwerpen.
Inhoud
1. Assembly Design (Advanced) :
Welded Design :
Opbouwen van samengestelde lasconstructies
Afleiden van lassamenstellingstekeningen
Derived Component :
Intro tot het ontwerpen van gietwerkproducten
Intro tot het ontwerpen van inzetstukken voor spuitgietmatrijzen
Multi Body Design:
Modelleren van onderdelen die uit meer dan één stuk materiaal bestaan
Layout Design:
Modelleren van allerlei 2D-mechanieken op basis van een studie in 2D
Skeletal modeling :
Modelleren van componenten op basis van een concept (=skelet)
Inventor Studio :
Assemblies documenteren op basis van fotorealistische afbeeldingen en animaties
2. Functional Design (m.b.v. Component Generators)
Ontwerpen van tandwielaandrijvingen (Gear Generators)
Ontwerpen van riemaandrijvingen (Belt Generators)
Ontwerpen van kettingaandrijvingen (Chain Generators)
Ontwerpen van machineframes (Frame Generator)
Studiematerialen
1.Nuttige websites over Autodesk INVENTOR op het internet
2.Ontwerpsoftware Inventor Professional op eigen Laptop of PC
(een eigen laptop wordt sterk aangeraden, maar niet verplicht !)
3.Technische documentatie (via externe databanken op WWW of aanwezig in het CAD-Lokaal)
Leidraadbundel :
CAD/CAE met INVENTOR Professional (Deel2) - ir. Verstraeten Julien
(Compilatie ervan is nog in voorbereiding).
Opdrachtenbundeltjes :
CAD/CAE met INVENTOR Professional (Deel2) - ir. Verstraeten Julien
De te maken opdrachten worden op het gepaste moment schriftelijk meegedeeld.
Werkfiles,sjablonen :
Via CD-ROM,USB-stick of digitaal leerplatform.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Het eindcijfer wordt bepaald op basis v.e. geïntegreerde beoordeling van prestaties. Welke prestaties beoordeeld zullen worden, wordt meegedeeld gedurende de eerste les | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Het eindcijfer wordt bepaald op basis v.e. geïntegreerde beoordeling van prestaties. |