Hoofdpagina | Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie
CAD/CAE theorie (1011PBAMP202a)
Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie |
2011-12 |
3 |
90 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Workshop / hands-on traning
Begincompetentie
Deze onderwijsactiviteit bouwt verder op de bereikte competenties van de onderwijsleeractiviteiten CAD en Sterkteleer binnen het leerprogramma van 1PBaMP.
Daar de meeste hoofdstukken van de cursus in het Nederlands zijn gecompileerd is een vlotte beheersing van de Nederlandse taal noodzakelijk.
Kennis van het Engels betekent wel een extra troef in handen, omdat in het studiemateriaal voor bepaalde thema’s hier en daar een Engelstalige handleiding (tutorial) is opgenomen, waardoor men deze vlugger kan doorgronden in relatie met de gebruikte ontwerpsoftware.
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_07 | PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De student kent extra 3D-CAD-vaardigheden :
- Om samengestelde producten (al of niet voorzien van standaardonderdelen) virtueel op te bouwen op basis van verschillende assembleerstrategieën ;
- Om met gepaste assembly-constraints de werking van het samengesteld product te simuleren en vast te leggen in een filmbestand ;
- Om virtueel samengestelde producten te evalueren naar mogelijk optredende botsingen tussen bewegende onderdelen of materiaaloverlap tussen samenwerkende onderdelen ;
- Om plofafbeeldingen te kunnen aanmaken of bewerken van virtueel samengestelde producten ;
- Om montage/demontage-animaties op te bouwen en vast te leggen in een filmbestand ;
- Om ploftekeningen ,samenstelling- en combinatie-tekeningen af te leiden vergezeld van
stuknummering en stuklijst ;
- Om binnen een assembly-omgeving onderdelen te ontwerpen met een aanpassingsvermogen naar vorm en positie van andere naburige componenten.
De student kent binnen de ontwerpsoftware CAE-vaardigheden om efficiënt schroefdraadverbindingen,
aandrijfassen, as/naaf-verbindingen en asondersteuningen te ontwerpen.
Inhoud
1. Assembly Design (Basic) :
Assembly Modeling :
Montage-instructies(Assembly constraints)
Assembleerstrategieën (Buttom up – Top Down – Middle Out- Adaptivity)
Gebruik van Solid Features binnen assembly-omgeving
Assembly-Dupliceergereedschappen
Creatie van subsamenstellingen
Assembly Management-gereedschappen
Analyzing a design :
Opbouwen van bewegingsanimaties (Animations)
Detectie van botsingen (Collision Detection)
Detectie van materiaaloverlap (Analyse Interference)
Assembly documentation (Deel 1) :
Maken van presentaties (Exploded Views)
Aanmaak van montage/demontage-animaties
Afleiden van ploftekeningen,samenstelling- en combinatietekeningen met stuknummering en stuklijst (Assembly Drawings)
2. Functional Design (m.b.v. Component Generators)
Ontwerpen van schroefdraadverbindingen (Bolted Connection Generator)
Ontwerpen van assen (Shaft Generator)
Ontwerpen van as-naafverbindingen (Key-, Parallel Spline & Involute Spline Connection Generators )
Ontwerpen van asondersteuningen (Bearing Generator)
Studiematerialen
1.Nuttige websites over Autodesk INVENTOR op het internet.
2.Student edition van de ontwerpsoftware Inventor Professional op eigen Laptop of PC.
(een eigen laptop wordt sterk aangeraden maar niet verplicht !)
1.Leidraadbundel
CAD/CAE met INVENTOR Professional (Deel1) Compilatie ervan is nog in voorbereiding (ir. Verstraeten Julien)
Werkfiles,sjablonen,…(via CD-ROM,USB-stick of digitaal leerplatform Toledo)
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Het eindcijfer wordt bepaald op basis v.e. geïntegreerde beoordeling van prestaties. Welke prestaties beoordeeld zullen worden, wordt meegedeeld gedurende de eerste les. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Het eindcijfer wordt bepaald op basis v.e. geïntegreerde beoordeling van prestaties. Welke prestaties beoordeeld zullen worden, wordt meegedeeld gedurende de eerste les |