Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie

Project 2 (1011PBAMP206)


Opleiding Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie Academiejaar 2011-12
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijkJa
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa Tolereerbaar Ja

Docenten

  • Mingneau Jeroen

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Opdracht
  • Groepswerk

Begincompetentie

project 1 en verbindingstechnologie gevolgd hebben
productie 2 volgen

Eindcompetentie

PB _a_04PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_05PB _a_05 - CreativiteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_07PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan lekenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_01PB _b_01 - Teamgericht kunnen werkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_02PB _b_02 - Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complete probleemsituaties in de beroepspraktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_03PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieënGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _c_01PB _c_01 - Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _c_02PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_01PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_03PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_06PB_a_06 - Het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende takenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Het technisch probleem situeert zich op een dusdanig niveau dat een diepgaande kennis nodig is om oplossingen voor dit probleem te formuleren. Deze technische kennis is theoretisch onderbouwd en toepassingsgericht. Zo nodig dienen hierbij innovatieve technologieën te worden aangewend.

Voor het behalen van het gewenste resultaat zullen - voor de student nieuwe elementen - gehanteerd dienen te worden, die betrokken worden vanuit zelfstudie. Bij het zoeken naar een geschikte oplossing voor het gestelde probleem dient de student kritisch te reflecteren en een onderzoekende houding aan te nemen, zodat meer adequate oplossingen kunnen geformuleerd worden.

Een verantwoord onderzoeksplan bij het zoeken naar een geschikte oplossing dient opgesteld en uitgevoerd te worden. Bij het zoeken naar een geschikte oplossing dient gestreefd naar originele, creatieve en innovatieve ideeën, teneinde kennis en inzicht continu uit te breiden.

Tijdens het ganse traject worden volgende vaardigheden en attitudes ontwikkeld: schriftelijke en mondelinge communicatie, vergaderen, leidinggeven, delegeren, werken in teamverband, werkplanning maken en respecteren.

Inhoud

De student doorloopt, in teamverband, een volledig probleemoplossingsproces. Tijdens het ontwerpen komt het geïntegreerd systeem van mensen, materiaal, machines en methoden aan bod. Hierbij gaat het om het uitwerken van een volledig project, waarbij de aspecten welke zich situeren zowel voor het technisch ontwerp (behoeftenanalyse, marktonderzoek, industrial engineering) als na het technisch ontwerp (realisatieaspecten), alsook een verdieping van het technisch ontwerp, zelf aan bod komen.

Studiematerialen

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%