Hoofdpagina | Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie
Project 2 (1011PBAMP206)
Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie |
2011-12 |
6 |
180 uur |
Tweede Opleidingsfase |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
project 1 en verbindingstechnologie gevolgd hebben
productie 2 volgen
Eindcompetentie
PB _a_04 | PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_05 | PB _a_05 - Creativiteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_07 | PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_01 | PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_02 | PB _b_02 - Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complete probleemsituaties in de beroepspraktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_03 | PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_01 | PB _c_01 - Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_02 | PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_06 | PB_a_06 - Het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Het technisch probleem situeert zich op een dusdanig niveau dat een diepgaande kennis nodig is om oplossingen voor dit probleem te formuleren. Deze technische kennis is theoretisch onderbouwd en toepassingsgericht. Zo nodig dienen hierbij innovatieve technologieën te worden aangewend.
Voor het behalen van het gewenste resultaat zullen - voor de student nieuwe elementen - gehanteerd dienen te worden, die betrokken worden vanuit zelfstudie. Bij het zoeken naar een geschikte oplossing voor het gestelde probleem dient de student kritisch te reflecteren en een onderzoekende houding aan te nemen, zodat meer adequate oplossingen kunnen geformuleerd worden.
Een verantwoord onderzoeksplan bij het zoeken naar een geschikte oplossing dient opgesteld en uitgevoerd te worden. Bij het zoeken naar een geschikte oplossing dient gestreefd naar originele, creatieve en innovatieve ideeën, teneinde kennis en inzicht continu uit te breiden.
Tijdens het ganse traject worden volgende vaardigheden en attitudes ontwikkeld: schriftelijke en mondelinge communicatie, vergaderen, leidinggeven, delegeren, werken in teamverband, werkplanning maken en respecteren.
Inhoud
De student doorloopt, in teamverband, een volledig probleemoplossingsproces. Tijdens het ontwerpen komt het geïntegreerd systeem van mensen, materiaal, machines en methoden aan bod. Hierbij gaat het om het uitwerken van een volledig project, waarbij de aspecten welke zich situeren zowel voor het technisch ontwerp (behoeftenanalyse, marktonderzoek, industrial engineering) als na het technisch ontwerp (realisatieaspecten), alsook een verdieping van het technisch ontwerp, zelf aan bod komen.
Studiematerialen
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |