Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict
Domotica labo (1011PBAEI204b)
Bachelor in de elektronica-ict |
2011-12 |
4 |
120 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De student heeft Elektrotechniek 1 gevolgd, evenals Installatietechnieken.
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_05 | PB _a_05 - Creativiteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_07 | PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_02 | PB _b_02 - Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complete probleemsituaties in de beroepspraktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_06 | PB_a_06 - Het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_b_04 | PB_b_04 - Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_c_04 | PB_c_04 - Installatie en onderhoud: de bachelor kan systemen installeren en in bedrijf stellen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Niet alles wordt gedetailleerd uitgewekt, de student moet bepaalde delen zelf verwerken. Tevens
dient hij zelf nog documentatie op te zoeken. (PB a2)
De student dient de verschillende elektrotechnische mogelijkheden af te wegen en de beste oplossing
te zoeken.(PB a3)
De opdrachten van de student bestaan erin om telkens domoticaprojectjes uit te werken.(PB a4
De student heeft een zeer grote vrijheid in de keuze van materialen en in de uitwerking van het
project.(PB a5 )
De studenten communiceren onderling over de verschillende technische mogelijkheden. Ze stellen zelf
technische documentatie en schema's op die ze aan de docent communiceren.(PB a7)
De opdracht van de student behelst het uitwerken van reële situaties.(PB b2)
De student moet de volgens hem interessantste oplossing zoeken, uitgaande van de laatste stand
der techniek.(PB b3)
De student moet oog hebben voor het comfort van de gebruiker, alsook voor eventuele
milieuvriendelijke en energiesparende oplossingen.(PB b4)
De student zoekt zelf applicatienota's op en verwerkt ze.(PB c2 )
De student programmeert de domoticainstallatie en neemt ze in gebruik.(PB c4)
De student kan een domotica installatie diagnostiseren.(PB c5
De student heeft voldoende kennis opgedaan om later eventuele klanten te kunnen bijstaan.(PB c7)
Uiteindelijk dient de student parate kannis inzake domotica mee te dragen. (PB k)
Inhoud
Inleiding tot domotica / immotica, commerciele toepasbaarheid
Mogelijke systemen en gebopuwsysteemtechniek, marktstudie
De KNX standaard
Topologie: lijn, zone, adressering, lijn- en zonekoppelaars
Protocol en telegrammen
Systeemcomponenten
Busdeelnemerrs: sensoren en actoren
Installatie: plaatsing van buskabel, componenten en verbindingen
Testen, ingebruiknemen en onderhouden van een installatie
Mogelijkheid tot integratie van inbraakalarmering en branddetectie
Studiematerialen
cursustekst docent
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Praktijkexamen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Praktijkexamen | 50% | |