Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie
CAD/CAE labo (1011PBAAT210b)
Bachelor in de autotechnologie |
2011-12 |
3 |
90 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Workshop / hands-on traning
- Opdracht
- Groepswerk
- Zelfstudie
- Vaardigheidstraining
Begincompetentie
Deze onderwijsactiviteit bouwt verder op de bereikte competenties van de onderwijsleeractiviteiten labo CAD
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_01 | PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_02 | PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
1.De student kent extra 3D-CAD-vaardigheden :
- Om op een meer efficiënte manier modelleerwerkzaamheden uit te voeren in de Part Modeling-omgeving,door gebruikmaking van meer geavanceerde technieken.
- Om samengestelde producten (al of niet voorzien van standaardonderdelen) virtueel op te bouwen op basis van verschillende assembleermethodieken ;
- Om met gepaste assembly-constraints de werking van het samengesteld product te simuleren en vast te leggen in een filmbestand;
- Om virtueel samengestelde producten te evalueren naar mogelijk optredende botsingen tussen bewegende onderdelen of materiaaloverlap tussen samenwerkende onderdelen ;
- Om plofafbeeldingen te kunnen aanmaken of bewerken van virtueel samengestelde producten ;
- Om montage/demontage-animaties op te bouwen en vast te leggen in een filmbestand ;
- Om ploftekeningen ,samenstelling- en combinatie-tekeningen af te leiden vergezeld van stuknummering en
stuklijst.
2.De student kent binnen de gebruikte 3D-CAD-ontwerpsoftware, CAE-vaardigheden om efficiënt voertuigframes, schroefdraadverbindingen, aandrijfassen, as/naaf-verbindingen, asondersteuningen en vermogenoverbrengingssystemen te ontwerpen.
3.De student kan via een uit te werken projectopdracht samenwerken in teamverband.
Inhoud
1. Part Design (Advanced features)
Inoefenen van geavanceerde 3D-CAD-ontwerpgereedschappen voor het modelleren van voertuigonderdelen met een meer complexere 3D-geometrie
2. Assembly Design
Inoefenen van 3D-CAD-ontwerpgereedschappen voor het samenstellen van voertuigcomponenten op basis van al of niet zelf gemodelleerde voertuigonderdelen en genormeerde standaardonderdelen:
a)Assembly Modeling tools
Montage-instructies(Assembly constraints)
Assemblystrategie (Buttom up)
Assembly-Dupliceergereedschappen
Creatie van subsamenstellingen
Assembly Management-gereedschappen
b)Analyzing a assembly design
Opbouwen van bewegingsanimaties (Animations)
Detectie van botsingen (Collision Detection)
Detectie van materiaaloverlap (Analyse Interference)
c)Assembly documentation
Maken van presentaties (Exploded Views)
Aanmaak van montage/demontage-animaties
Afleiden van ploftekeningen,samenstelling- en combinatietekeningen met stuknummering en stuklijst
3.Functional Design (m.b.v. Component Generators)
Inoefenen van CAE-tools voor het snel genereren van genormeerde machinecomponenten en vermogenoverbrengingssystemen
Ontwerpen van schroefdraadverbindingen (Bolted Connection Generator)
Ontwerpen van assen (Shaft Generator)
Ontwerpen van as-naafverbindingen (Key-, Involute Spline -,...Connection Generators )
Ontwerpen van asondersteuningen (Bearing Generator)
Ontwerpen van car-frames of andere raamwerken (Frame Generator)
Ontwerpen van tandwiel-,riem- en kettingaandrijvingen (Gear,Belt & Chain Generators)
3.Projectopdracht (opdrachtgever is eventueel het ECO-drive of het Formula Student Team)
Een voertuigtechnisch component (tandwielpomp,versnellingsbak,koppeling,enz…..) aangebracht door een groep studenten of door de vaktitularis zelf, moet met de verworven kennis worden uitgediept. Al het werk (functie-omschrijving,demontage,inmeten verschillende onderdelen,technische handschetsen, modelleren van opgemeten onderdelen tot virtuele 3D-modellen,genereren van 2D-monoplans,samenstelling,enz…..) moet verantwoord worden samengebundeld tot één projectverslag (1 per groep).
Studiematerialen
1.Studentenversie vh gebruikte softwarepakket INVENTOR PROFESSIONAL op eigen laptop of PC.
(een eigen laptop wordt sterk aangeraden,maar niet verplicht!)
2.Belangrijke internetsites m.b.t. gebruikte ontwerpsoftware.
3.Technische documentatie (via externe databanken op WWW of aanwezig in het CAD-lokaal)
4.Tabellenboek voor metaaltechniek - Uitgeverij Plantyn (W. De Clippeleer - Benny Wellekens)
5.Handboek "Producttekenen en -documenteren van 3D naar 2D" - Academic Service ( Arnoud Breedveld)
1.Studentensyllabus : Labo CAD/CAE (deel 1) - ir. Verstraeten Julien
Leidraad tot het modelleren en assembleren van voertuigonderdelen
(Compilatie ervan is nog in voorbereiding)
2.Studentensyllabus : Labo CAD/CAE (deel 2) - ir. Verstraeten Julien
Leidraad Projectopdracht : Modelleren ,assembleren en documenteren v.e. bestaand voertuigcomponent
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | Welke prestaties precies beoordeeld worden,wordt meegedeeld bij aanvang van de 1ste labozitting | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | De mondelinge verantwoording wordt vooraf gegaan door het uitwerken van één of meerdere CAD/CAE- opdrachten aan PC |