Begincompetentie
ontwerp en productie in de 1ste fase gevolgd hebben.
Deze onderwijsactiviteit bouwt verder op de bereikte competenties van de onderwijsleeractiviteiten labo CAD
Inhoud
Ontwerp voertuigonderdelen theorie:
- systematiek bij het ontwerpen van voertuigcomponenten: (bondige uitleg) : FEA, CFD, FMEA (P,D), diverse Q-tools. (APQP, ISOTS16949) uitwerking enkele basisvoorbeelden: - Glijlagers (functie, werking, toepassing, vormgeving en ontwerp, smering…); - Wentellagers (lagertypen en keuze, berekening van de lagergrootte, draaggetallen en levensduur, wrijving, toerentallen, afmetingen, toleranties, lagerspeling, ontwerpen van lager constructies, smering en onderhoud, montage en demontage,…); - Riemen (doel en werkingsprincipe, soorten en materialen, ontwerp van een aandrijving, riemschijven, aanspannen,…); - Kettingen (technische evolutie, onderdelen, weerstand van de aandrijfketting, normalisatie, ontwerp van een aandrijving, selectiemethode, belasting, krachten op de ketting, studie van de kettingbewegingen,…); - Differentieel- en planeetradmechanismen. enkele voertuigcomponten. (vb onderdeel ophanging)
CAD/CAE labo:
1. Part Design (Advanced features) Inoefenen van geavanceerde 3D-CAD-ontwerpgereedschappen voor het modelleren van voertuigonderdelen met een meer complexere 3D-geometrie
2. Assembly Design Inoefenen van 3D-CAD-ontwerpgereedschappen voor het samenstellen van voertuigcomponenten op basis van al of niet zelf gemodelleerde voertuigonderdelen en genormeerde standaardonderdelen: a)Assembly Modeling tools Montage-instructies(Assembly constraints) Assemblystrategie (Buttom up) Assembly-Dupliceergereedschappen Creatie van subsamenstellingen Assembly Management-gereedschappen b)Analyzing a assembly design Opbouwen van bewegingsanimaties (Animations) Detectie van botsingen (Collision Detection) Detectie van materiaaloverlap (Analyse Interference) c)Assembly documentation Maken van presentaties (Exploded Views) Aanmaak van montage/demontage-animaties Afleiden van ploftekeningen,samenstelling- en combinatietekeningen met stuknummering en stuklijst
3.Functional Design (m.b.v. Component Generators) Inoefenen van CAE-tools voor het snel genereren van genormeerde machinecomponenten en vermogenoverbrengingssystemen Ontwerpen van schroefdraadverbindingen (Bolted Connection Generator) Ontwerpen van assen (Shaft Generator) Ontwerpen van as-naafverbindingen (Key-, Involute Spline -,...Connection Generators ) Ontwerpen van asondersteuningen (Bearing Generator) Ontwerpen van car-frames of andere raamwerken (Frame Generator) Ontwerpen van tandwiel-,riem- en kettingaandrijvingen (Gear,Belt & Chain Generators)
3.Projectopdracht (opdrachtgever is eventueel het ECO-drive of het Formula Student Team) Een voertuigtechnisch component (tandwielpomp,versnellingsbak,koppeling,enz…..) aangebracht door een groep studenten of door de vaktitularis zelf, moet met de verworven kennis worden uitgediept. Al het werk (functie-omschrijving,demontage,inmeten verschillende onderdelen,technische handschetsen, modelleren van opgemeten onderdelen tot virtuele 3D-modellen,genereren van 2D-monoplans,samenstelling,enz…..) moet verantwoord worden samengebundeld tot één projectverslag (1 per groep).
Evaluatie
Ontwerp voertuigonderdelen theorie (1011PBAAT210a) |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | | CAD/CAE labo (1011PBAAT210b) |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | Welke prestaties precies beoordeeld worden,wordt meegedeeld bij aanvang van de 1ste labozitting | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | De mondelinge verantwoording wordt vooraf gegaan door het uitwerken van één of meerdere CAD/CAE- opdrachten aan PC |