Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie
Voertuigdynamica labo (1011PBAAT208b)
Bachelor in de autotechnologie |
2011-12 |
2 |
60 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Laboratorium
- Hoorcollege
- Praktijkoefening
Begincompetentie
mechanica in de 1ste fase gevolgd hebben
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_07 | PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De studenten laten kennis maken met de basistoepassingen van trillingsmetingen voor voertuigen: berekening van trillingsdempers (silent blocs), dynamisch balanceren, resonantie (kritisch toerental en riemspanning) en lekdetectie ultrasoon technieken.
Inhoud
-Dynamisch balanceren met fasemeting:
met SKF CMVA10;
op didactische proefstand met oscilloscoop, accelerometer en referentie.
-Dynamisch belanceren zonder fasemeting (vier metingen methode);
-Ultrasone lekdedectie (afdichting van een passagiersruimte van een auo en lekken in persluchtsystemen opsporen met SDT apparatuur;
-Trillingsdempers berekenen (invoeld massa, veerconstante, toerental, ...);
-Resonantie van een as;
-Riemvoorspanning door middel van trillingsmetingen instellen.
Deze basisproeven worden aangevuld met een aantal toepassingen op voertuigsystemen/onderdelen.
Studiematerialen
Labotekst
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | |