Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie

Voertuigdynamica theorie (1011PBAAT208a)


Opleiding Bachelor in de autotechnologie Academiejaar 2011-12
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • De Vos Dirk

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

mechanica in de 1ste fase gevolgd hebben

Eindcompetentie

PB _a_02PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_01PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_kPB _k - KennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten



Stap 1: verwerven en verwerken van nieuwe kennis (PB K)



Stap 2: integratieniveau:


  • raadpleegt de informatiebronnen zoals de cursus en informatiekananalen eigen aan dit vakgebied

  • integreert de nieuwe inzichten in de eigen kennis

  • verwerkt de geïntegreerde informatie (PB K) (PB a1)


Stap 3: vertaalslag:



  • de student raadpleegt de aangeboden informatiekanalen aangaande de diverse items die de inhoud van voertuigdynamica vormen

  • de student verwerft de nieuwe kennis en breidt deze uit aan zijn kennis volgens de begincompetenties

  • de student ziet de relatie en het verband tussen zijn nieuwe kennis in diverse facetten met het object voertuig (PB K) (PB a1) (PB a2)

Inhoud

Kinematica vnl. toegepast op het voertuig en/of onderdelen: rechtlijnige en cirkelvormige bewegingen.

Kinetica vnl. toegepast op het voertuig en/of onderdelen: wetten van Newton en d'Alembert.

Wrijving, grip en slip van een voertuig t.a.v. het wegdek, o.m. aquaplanning en krachtoverbrengingskarakteristiek.

Wetten van behoud en botsingsverschijnselen.

Moment, arbeid, vermogen, energie en rendement.

Elementaire statische wielgeometrie en momenten rond de fuseehartlijn.

Voertuigweerstanden: rol-, hellings-, lucht- en versnellingsweerstand, rotatiefactor.

Statische- en dynamische asbelastingen met invloed op de remkrachtverdeling.

Maximale voertuigprestaties: maximaal mogelijke rem- en aandrijfkracht, versnelling en vertraging, bochtsnelheid en juist niet naar buiten kantelen.

Overzicht voertuig- en carrosseriebewegingen, o.m. fladderen en gyroscopisch effect op wielen.

Mechanische trillingen van een éénmassaveersysteem en een tweemassaveersysteem: afgeveerd en niet afgeveerd deel van een voertuig.

Eigenfrequentie en resonantieverschijnselen o.a. resonantie bij diverse wegdekgolflengten.

Gedempte en gedwongen trillingen.

Voertuigaërodynamische aspecten: visualisatietechnieken van de luchtstroom.

Stationaire stroming: viscositeit, Reynoldsgetal, grenslaag, separation-effect, drukcoëfficiënt, wet van Bernouilli.

Invloed op drag en lift: boattailing, diffusor, strakes, spoiler.

Het grondeffect.

Studiematerialen

Presentaties hoorcolleges zijn ter beschikking gesteld op Toledo.

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100% Vraagstelling i.f.v. eindcompetenties
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%