Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie
Motormanagement labo (1011PBAAT207b)
Bachelor in de autotechnologie |
2011-12 |
2 |
60 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Verbrandingsmotoren 2 gevolgd hebben
Eindcompetentie
Inhoud
Tijdens de labozittingen worden de verschillende motor management systemen onderzocht die gebruikt worden in de automotieve sector.
Aan de hand van metingen worden de verschillende regelstrategieën en samenhang tussen de motorcomponenten in kaart gebracht.
Uitlaatgasbehandeling, inspuitingsystemen, ontstesteking en laaddrukregeling komen uitgebreid aan bod.
Aan de hand van merk- en niet merkspecifieke testapparatuur worden de metingen uitgevoerd.
Diagnose wordt uitgevoerd op de verschillende systemen aan de hand van opdrachten en fout simulaties op recente voertuigen.
Studiematerialen
Meten op de benzine en dieselinspuitsystemen waardoor de samenhang tussen de verschillende componenten duidelijk wordt .
Het verband en werking van de verschillende benzine- en diesel inspuitsystemen komen aan bod. De regelstrategie en samenhang van deze systemen wordt verduidelijkt aan de hand van metingen op de verschillende componenten. De werking van een systeem wordt onderzocht en is niet merk-specifiek.
Het verband en werking van de verschillende systemen en componenten voor uitlaatgas nabehandeling, belasting, sensoren en actuatoren. Meten van signalen en meetwaarden op de verschillende systemen. Deze waarden worden vergeleken met de systeem specifieke referentie signalen. Diagnose op de verschillende systemen aan de hand van meetgegevens en probleemstellingen.
Het meten op de verschillende systemen gebeurd zowel met merkspeciefieke als universele automotive testapparatuur en dit op de nieuwste voertuigen.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | |