Begincompetentie
mechanica in de 1ste fase gevolgd hebben
mechanica in de 1ste fase gevolgd hebben
Inhoud
Voertuigdynamica theorie:
Kinematica vnl. toegepast op het voertuig en/of onderdelen: rechtlijnige en cirkelvormige bewegingen. Kinetica vnl. toegepast op het voertuig en/of onderdelen: wetten van Newton en d'Alembert. Wrijving, grip en slip van een voertuig t.a.v. het wegdek, o.m. aquaplanning en krachtoverbrengingskarakteristiek. Wetten van behoud en botsingsverschijnselen. Moment, arbeid, vermogen, energie en rendement. Elementaire statische wielgeometrie en momenten rond de fuseehartlijn. Voertuigweerstanden: rol-, hellings-, lucht- en versnellingsweerstand, rotatiefactor. Statische- en dynamische asbelastingen met invloed op de remkrachtverdeling. Maximale voertuigprestaties: maximaal mogelijke rem- en aandrijfkracht, versnelling en vertraging, bochtsnelheid en juist niet naar buiten kantelen. Overzicht voertuig- en carrosseriebewegingen, o.m. fladderen en gyroscopisch effect op wielen. Mechanische trillingen van een éénmassaveersysteem en een tweemassaveersysteem: afgeveerd en niet afgeveerd deel van een voertuig. Eigenfrequentie en resonantieverschijnselen o.a. resonantie bij diverse wegdekgolflengten. Gedempte en gedwongen trillingen. Voertuigaërodynamische aspecten: visualisatietechnieken van de luchtstroom. Stationaire stroming: viscositeit, Reynoldsgetal, grenslaag, separation-effect, drukcoëfficiënt, wet van Bernouilli. Invloed op drag en lift: boattailing, diffusor, strakes, spoiler. Het grondeffect.
Voertuigdynamica labo:
Dynamisch balanceren met fasemeting: met SKF CMVA10; op didactische proefstand met oscilloscoop, accelerometer en referentie. -Dynamisch belanceren zonder fasemeting (vier metingen methode); -Ultrasone lekdedectie (afdichting van een passagiersruimte van een auo en lekken in persluchtsystemen opsporen met SDT apparatuur; -Trillingsdempers berekenen (invoeld massa, veerconstante, toerental, ...); -Resonantie van een as; -Riemvoorspanning door middel van trillingsmetingen instellen. Deze basisproeven worden aangevuld met een aantal toepassingen op voertuigsystemen/onderdelen.
Evaluatie
Voertuigdynamica theorie (1011PBAAT208a) |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | Vraagstelling i.f.v. eindcompetenties | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Voertuigdynamica labo (1011PBAAT208b) |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | |