Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie

Voertuigdynamica (1011PBAAT208)


Opleiding Bachelor in de autotechnologie Academiejaar 2011-12
Studiepunten 6 Studietijd
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijkJa
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa Tolereerbaar Ja

Docenten

  • De Vos Dirk
  • Van Vlierberghe Kristof

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Laboratorium
  • Hoorcollege
  • Praktijkoefening

Begincompetentie

mechanica in de 1ste fase gevolgd hebben

mechanica in de 1ste fase gevolgd hebben

Eindcompetentie

PB _a_02PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_02PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_07PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan lekenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_01PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_01PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_kPB _k - KennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_kPB _k - KennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Inhoud

Voertuigdynamica theorie:
Kinematica vnl. toegepast op het voertuig en/of onderdelen: rechtlijnige en cirkelvormige bewegingen. Kinetica vnl. toegepast op het voertuig en/of onderdelen: wetten van Newton en d'Alembert. Wrijving, grip en slip van een voertuig t.a.v. het wegdek, o.m. aquaplanning en krachtoverbrengingskarakteristiek. Wetten van behoud en botsingsverschijnselen. Moment, arbeid, vermogen, energie en rendement. Elementaire statische wielgeometrie en momenten rond de fuseehartlijn. Voertuigweerstanden: rol-, hellings-, lucht- en versnellingsweerstand, rotatiefactor. Statische- en dynamische asbelastingen met invloed op de remkrachtverdeling. Maximale voertuigprestaties: maximaal mogelijke rem- en aandrijfkracht, versnelling en vertraging, bochtsnelheid en juist niet naar buiten kantelen. Overzicht voertuig- en carrosseriebewegingen, o.m. fladderen en gyroscopisch effect op wielen. Mechanische trillingen van een éénmassaveersysteem en een tweemassaveersysteem: afgeveerd en niet afgeveerd deel van een voertuig. Eigenfrequentie en resonantieverschijnselen o.a. resonantie bij diverse wegdekgolflengten. Gedempte en gedwongen trillingen. Voertuigaërodynamische aspecten: visualisatietechnieken van de luchtstroom. Stationaire stroming: viscositeit, Reynoldsgetal, grenslaag, separation-effect, drukcoëfficiënt, wet van Bernouilli. Invloed op drag en lift: boattailing, diffusor, strakes, spoiler. Het grondeffect.

Voertuigdynamica labo:
Dynamisch balanceren met fasemeting: met SKF CMVA10; op didactische proefstand met oscilloscoop, accelerometer en referentie. -Dynamisch belanceren zonder fasemeting (vier metingen methode); -Ultrasone lekdedectie (afdichting van een passagiersruimte van een auo en lekken in persluchtsystemen opsporen met SDT apparatuur; -Trillingsdempers berekenen (invoeld massa, veerconstante, toerental, ...); -Resonantie van een as; -Riemvoorspanning door middel van trillingsmetingen instellen. Deze basisproeven worden aangevuld met een aantal toepassingen op voertuigsystemen/onderdelen.

Studiematerialen

Evaluatie

Voertuigdynamica theorie (1011PBAAT208a)
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100% Vraagstelling i.f.v. eindcompetenties
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Voertuigdynamica labo (1011PBAAT208b)
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Praktijkexamen100%