Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie
Motormanagement (1011PBAAT207)
Bachelor in de autotechnologie |
2011-12 |
6 |
|
Tweede Opleidingsfase |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Moyson Koen
- De Smedt Steven
Onderwijsvorm
Begincompetentie
verbrandingsmotoren 2 gevolgd hebben in de 2de fase
Verbrandingsmotoren 2 gevolgd hebben
Eindcompetentie
Inhoud
Motormanagement theorie:
Directe en indirecte benzine-injectiesystemen / motormanagementsystemen / case study: Renault, Ford, Fiat, Volkswagen, Toyota... / adaptieve regelkringen - tankontluchting / klopregeling / variabele klepbedieningssystemen / verstelbare nokkenassen / variabele inlaatcollectoren / schadelijke stoffen in de uitlaat van Otto- en dieselmotoren / partikelafscheiders en - filters/wettelijke eisen en normen aangaande emissie / / vermogenmetingen / kenvelden vermogenremmen / koppelmeetas / rollenmeetbank / toerentalmetingen / temperatuursmetingen / verbruiksmetingen / het eidiagram / drukmetingen / rekstrookjes
Motormanagement labo:
Tijdens de labozittingen worden de verschillende motor management systemen onderzocht die gebruikt worden in de automotieve sector. Aan de hand van metingen worden de verschillende regelstrategieën en samenhang tussen de motorcomponenten in kaart gebracht. Uitlaatgasbehandeling, inspuitingsystemen, ontstesteking en laaddrukregeling komen uitgebreid aan bod. Aan de hand van merk- en niet merkspecifieke testapparatuur worden de metingen uitgevoerd. Diagnose wordt uitgevoerd op de verschillende systemen aan de hand van opdrachten en fout simulaties op recente voertuigen.
Studiematerialen
Evaluatie
Motormanagement theorie (1011PBAAT207a) |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Motormanagement labo (1011PBAAT207b) |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | |