Hoofdpagina | Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie
Project 1 (1011PBAMP102)
Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie |
2011-12 |
6 |
180 uur |
Eerste Opleidingsfase |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
- basiskennis werking bewerkingsmachines
- basiskennis technisch tekenen
- basiskennis ontwerpen
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_04 | PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_05 | PB _a_05 - Creativiteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_07 | PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_01 | PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_03 | PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
- Kunnen analyseren van een probleem
- Samenstellen van een eisenpakket
- Kennis van de machines in het labo
- Kennis van de meettechnieken
- Werken in teamverband
Inhoud
Al de kennis die werd opgedaan in de overige opleidingsonderdelen moet hier worden toegepast door een opdracht uit te werken van een idee tot de realisatie. Het doel van een dergelijke opdracht is het aanleren van het methodisch ontwerpen.
In een eerste fase moet er een analyse gemaakt worden van de opdracht. Aan de hand van deze analyse wordt dan een eisenpakket samengesteld. In een volgende fase vindt het eigenlijke ontwerp plaats. In deze ontwerp fase zal de reeds opgedane kennis rond ontwerpen moeten worden toegepast (sterkteleer, werktuigbouw, materiaalkunde, …). In de derde fase wordt het ontwerp dan gerealiseerd. De kennis opgedaan in de lessen productietechnieken zal hier moeten worden aangewend. In de laatste fase vindt de kwaliteitscontrole plaats gebruik makend van de technieken aangeleerd tijdens de lessen meettechniek. Het niveau van het project zal uiteraard worden aangepast aan de kennis die de studenten op dat ogenblik reeds als bagage hebben.
Studiematerialen
Tabellenboek voor Metaaltechniek
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |