Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Vrije opleiding ind.wet. (KEUZEVAKKEN MASTER)

SBP-project (0910MA04)


Opleiding Vrije opleiding ind.wet. (KEUZEVAKKEN MASTER) Academiejaar 2011-12
Studiepunten 3 Studietijd 75 uur
Creditcontract mogelijkJa
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa Tolereerbaar Ja

Docenten

  • Benijts Tim

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Geen begincompetenties vereist.

Eindcompetentie

Leerresultaten

SBP-project heeft als doel studenten te laten kennis maken met 'business planning', dit is een denkproces waarbij een zelf gekozen 'business-idee' wordt ontwikkeld tot een formeel geschreven document (het 'business plan of het ondernemingsplan'). Een ondernemingsplan geeft de wisselwerking weer tussen alle commerciële, operationele, financiële en organisatorische activiteiten die het gevolg zijn van een dergelijk 'business-idee'. Het doel van een dergelijk ondernemingsplan is om (a) de business te definiëren en de haalbaarheid ervan na te gaan; (b) de activiteiten aan externen duidelijk te maken en (c) de onderneming te beheren en te controleren doorheen de verschillende fasen van de ontwikkeling.

Inhoud

Deze lessenreeks is op de volgende wijze opgebouwd.



a) theoretische vorming



Tijdens de eerste drie lessen staat de theoretische vorming centraal. Er wordt stilgestaan bij wat een 'business idee' is en hoe dat dit 'business idee' kan worden uitgewerkt tot een ondernemingsplan. De volgende verschillende onderdelen van een ondernemingsplan komen hierbij aan bod:



(a) het ondernemingsplan: definiëring en onderdelen;



(b) korte voorstelling van het bedrijf, de teamleden en het productaanbod;



(c) de omgevingsanalyse met aandacht voor trendanalyse in de bedrijfsomgeving; definiëring van de markt (segmentatie en inschatten van de grootte/groei/marktaandeel) & analyse van de concurrentie op de markt;



(d) strategie van de onderneming: wat is strategie, welke vormen zijn er en wat zijn de onderlinge verschillen (lagekostenstrategie vs. strategie van differentiatie), welke differentiatietechnieken bestaan er?;



(e) marketingplan, organisatiestructuur en operationeel plan: wat is het, waarom is het belangrijk en hoe stel ik het op?



(f) opstellen van een financieel plan: opstellen van een balans, resultatenrekening (winst/verliesrekening) & liquiditeitsplan



(g) Conclusies: SWOT-analyse (wat zijn de sterke punten, zwakke punten, de kansen en de bedreigingen).





(2) Uitwerken van een marktonderzoek van het 'business idee'



Eenmaal het 'business idee' is bepaald, wordt een marktonderzoek uitgevoerd. Hierbij is het de bedoeling te achterhalen of er een 'markt' bestaat voor het product en, desgevallend, hoe groot deze markt is. Op basis van het marktonderzoek kan dan, in de derde fase, het ondernemingsplan worden opgesteld.





(3) Het opstellen, presenteren en verdedigen van het ondernemingsplan

Studiematerialen

  • Uitgebreide slides over het ondernemingsplan
  • Enkele concrete voorbeelden van ondernemingsplannen
  • Link naar website(s) voor de cijfermatige analyse van het ondernemingsplan (resultatenrekening, balans en liquiditeitsplan)

Evaluatie

Geen bijzondere slaagvoorwaarden.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100% Marktstudie 05 punten; Feedback op marktstudie van een andere groep 03 punten; Finaal eigen ondernemingsplan 07 punten & Presentatie/Q&A 5 punten.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100% Marktstudie 05 punten; Feedback op marktstudie van een andere groep 03 punten; Finaal eigen ondernemingsplan 07 punten & Presentatie/Q&A 5 punten.