Hoofdpagina | Schakelprogramma elektromechanica - energie
Machinecomponenten (0910ABAem202a)
Schakelprogramma elektromechanica - energie |
2011-12 |
5 |
130 uur |
Eerste Opleidingsfase |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege/oefenzitting
Begincompetentie
Mechanica (1112SP07) en Sterkteleer (0910SP04b) gevolgd hebben
Eindcompetentie
AB_AV_01 | AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_AV_02 | AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_01 | AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_03 | AB_IV_03 - Ontwerpvaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_01 | AB_KI_01 - Wetenschappelijke kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_02 | AB_KI_02 - Polyvalente technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_03 | AB_KI_03 - Specifieke technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De cursus machinecomponenten biedt de studenten een overzicht van de bouwstenen van
mechanische constructies. Enerzijds richt de cursus zich op de beschrijving van de functionaliteit van
de componenten. Deze beschrijving stoelt op een wetenschappelijke basiskennis van de student
[KI1]. De student moet in staat zijn deze kennis te vertalen naar de toepassing eigen aan de
machinecomponenten die aan bod komen [KI2]. Verder brengt deze cursus specifieke kennis aan met
betrekking tot de functionaliteit en de omgeving van de beschouwde componenten [KI3].
Bij deze cursus is het van zeer groot belang dat de student in staat is om de in het handboek
aangeboden informatie te verwerven en te verwerken [AV1]. De verworven informatie dient correct
geïnterpreteerd te worden, en vertaald te worden naar de probleemstelling die typisch tijdens een
ontwerpprocedure voorkomt [AV2].
De student dient daarnaast de koppeling tussen verschillende machine-onderdelen in het geheel van
een ontwerp juist te kunnen afleiden, en op basis daarvan de dimensionering correct te kunnen
doorvoeren. Hierbij is het primordiaal dat de student in staat is nieuwe gelijkaardige problemen te
interpreteren en analyseren op basis van de tijdens de cursus geformuleerde oplossingen [IV1]. De
bijgebrachte ontwerpprincipes stelt de student in staat om doordacht economisch verantwoorde
ontwerpbeslissingen te nemen met betrekking tot innovatie, productie, onderhoud en kwaliteit [IV3].
Inhoud
1 Hoorcolleges
1 Sterkte en toelaatbare spanning
2 Onderdelen van transmissielijnen
2.1 Aandrijfassen
2.2 Lagers, Wentellagers
2.3 As-naaf verbindingen
2.4 Koppelingen
2.5 Tandwielen
2.6 Riemoverbrengingen
2.7 Kettingoverbrengingen
3 Verbindingen
3.1 Lasverbindingen
3.2 Boutverbindingen
2 Oefeningen
Over de volgende onderwerpen wordt eerst een voorbeeldoefening uitgewerkt en dan door de
studenten een eigen opgave uitgewerkt:
2.1 Sterkte en toelaatbare spanningen
2.2 Dimensionering van aandrijfassen
2.3 Berekening as-naaf verbindingen
2.4 Keuze van lagers en koppelingen
2.5 Dimensionering van een lasverbinding
2.6 Berekening van een "boutverbinding"
Studiematerialen
Muhs, D., Wittel, H., Becker, M., Jannasch, D. Roloff/Matek Machine-onderdelen: Normering,
berekening, vormgeving. Theorieboek en Tabellenboek. Schoonhoven Academic Service.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | Open boek: onbeschreven handboek en tabellenboek mogen gebruikt
worden; eigen nota's en oefeningen mogen niet gebruikt worden;
rekenmachine toegelaten
3 vragen: toepassing van leerstof (oefeningen); bijvragen in mondeling
gedeelte | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | Open boek: onbeschreven handboek en tabellenboek mogen gebruikt
worden; eigen nota's en oefeningen mogen niet gebruikt worden;
rekenmachine toegelaten
3 vragen: toepassing van leerstof (oefeningen); bijvragen in mondeling
gedeelte |