Hoofdpagina | Schakelprogramma elektronica-ICT
Statistiek SP (1112SP03)
Schakelprogramma elektronica-ICT |
2011-12 |
3 |
75 uur |
Eerste Opleidingsfase |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege/oefenzitting
Begincompetentie
Geen voorkennis vereist
Eindcompetentie
AB_AV_01 | AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_AV_02 | AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_01 | AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_02 | AB_IV_02 - Praktische vaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_01 | AB_KI_01 - Wetenschappelijke kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_OV_02 | AB_OV_02 - Onderzoeksmethodiek | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
-De student heeft een grondige kennis van de vakinhoud zoals beschreven in de inhoudstafel. Hij kan deze kennis accuraat en inzichtsvol reproduceren, en hij heeft een overzicht van de samenhang tussen de verschillende onderdelen (KI1).
-Door oefeningen op te lossen kan de student de vakinhoud om te zetten naar de praktijk. Hij kan in een aantal logische stappen van een probleem naar de oplossing toe werken. Daarvoor fixeert hij zich niet op de "juiste uitkomst", maar op zijn inzicht in de methode en materie (AV2).
-De student leert om gegevens te onttrekken aan documenten – bijvoorbeeld van het NIS – die niet op voorhand verwerkt zijn (AV1).
- De student leert om een nieuw statistisch probleem te benaderen door zelf de vertaling te maken van de gegevens, een model te kiezen en vervolgens via een zelfgekozen oplossingsmethode naar de besluiten toe te werken. Hierbij kan hij gebruik maken van rekenmachine en computer. Het onderscheid maken tussen de relevante en minder relevante oplossingsstrategieën is belangrijk (IV1,IV2).
- student leert om de resultaten van de oplossing van een statistisch probleem correct te interpreteren (OV2).
Inhoud
Inhoudstafel
1 Introductie in de foutenanalyse, foutvoortplanting, regressie en correlatie
2 Beschrijvende statistiek
2.1 Voorstellen van statistische gegevens
2.2 Klassieke steekproefparameters
3 Het kansbegrip
3.1 Rekenen met kansen
3.2 Discrete en continue kansverdelingsfuncties
4 Het toetsen van hypothesen met behulp van steekproeven
4.1 Berekenen van betrouwbaarheidsintervallen
4.2 Hypothese toetsen
4.3 Chi-kwadraat toetsen
Studiematerialen
cursus
oefeningenbundel
materiaal op het leerplatform
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | De student mag gebruik maken van een rekentoestel. Het formularium
wordt voorzien door de docent.
Het examen bestaat uit een deel theorievragen, rekenoefeningen en
vraagstukken. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | Zie het examen van de eerste examenkans. |