Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Schakelprogramma chemie

Statistiek SP (1112SP03)


Opleiding Schakelprogramma chemie Academiejaar 2011-12
Studiepunten 3 Studietijd 75 uur
OpleidingsfaseEerste Opleidingsfase Creditcontract mogelijkJa
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa Tolereerbaar Ja

Docenten

  • De Samblanx Gorik

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege/oefenzitting

Begincompetentie

Geen voorkennis vereist

Eindcompetentie

AB_AV_01AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_AV_02AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_01AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_02AB_IV_02 - Praktische vaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_01AB_KI_01 - Wetenschappelijke kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_OV_02AB_OV_02 - OnderzoeksmethodiekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

-De student heeft een grondige kennis van de vakinhoud zoals beschreven in de inhoudstafel. Hij kan deze kennis accuraat en inzichtsvol reproduceren, en hij heeft een overzicht van de samenhang tussen de verschillende onderdelen (KI1).



-Door oefeningen op te lossen kan de student de vakinhoud om te zetten naar de praktijk. Hij kan in een aantal logische stappen van een probleem naar de oplossing toe werken. Daarvoor fixeert hij zich niet op de "juiste uitkomst", maar op zijn inzicht in de methode en materie (AV2).



-De student leert om gegevens te onttrekken aan documenten – bijvoorbeeld van het NIS – die niet op voorhand verwerkt zijn (AV1).



- De student leert om een nieuw statistisch probleem te benaderen door zelf de vertaling te maken van de gegevens, een model te kiezen en vervolgens via een zelfgekozen oplossingsmethode naar de besluiten toe te werken. Hierbij kan hij gebruik maken van rekenmachine en computer. Het onderscheid maken tussen de  relevante en minder relevante oplossingsstrategieën is belangrijk (IV1,IV2).



- student leert om de resultaten van de oplossing van een statistisch probleem correct te interpreteren (OV2).

Inhoud

Inhoudstafel
1 Introductie in de foutenanalyse, foutvoortplanting, regressie en correlatie
2 Beschrijvende statistiek
2.1 Voorstellen van statistische gegevens
2.2 Klassieke steekproefparameters
3 Het kansbegrip
3.1 Rekenen met kansen
3.2 Discrete en continue kansverdelingsfuncties
4 Het toetsen van hypothesen met behulp van steekproeven
4.1 Berekenen van betrouwbaarheidsintervallen
4.2 Hypothese toetsen
4.3 Chi-kwadraat toetsen

Studiematerialen

cursus

oefeningenbundel

materiaal op het leerplatform

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100% De student mag gebruik maken van een rekentoestel. Het formularium wordt voorzien door de docent. Het examen bestaat uit een deel theorievragen, rekenoefeningen en vraagstukken.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100% Zie het examen van de eerste examenkans.