Hoofdpagina | Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie
Ontwerp 2 (1011PBAMP202)
Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie |
2011-12 |
6 |
|
Tweede Opleidingsfase |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijsvorm
- Begeleide zelfstudie
- Opdracht
- Vaardigheidstraining
- Werkcollege/oefenzitting
- Workshop / hands-on traning
Begincompetentie
Deze onderwijsactiviteit bouwt verder op de bereikte competenties van de onderwijsleeractiviteiten CAD en Sterkteleer binnen het leerprogramma van 1PBaMP.
Daar de meeste hoofdstukken van de cursus in het Nederlands zijn gecompileerd is een vlotte beheersing van de Nederlandse taal noodzakelijk.
Kennis van het Engels betekent wel een extra troef in handen, omdat in het studiemateriaal voor bepaalde thema’s hier en daar een Engelstalige handleiding (tutorial) is opgenomen, waardoor men deze vlugger kan doorgronden in relatie met de gebruikte ontwerpsoftware.
Deze onderwijsactiviteit bouwt verder op de bereikte competenties van de onderwijsleeractiviteiten CAD en Sterkteleer binnen het leerprogramma van 1PBaMP.
Daar de meeste hoofdstukken van de cursus in het Nederlands zijn gecompileerd is een vlotte beheersing van de Nederlandse taal noodzakelijk.
Kennis van het Engels betekent wel een extra troef in handen, omdat in het studiemateriaal voor bepaalde thema’s hier en daar een Engelstalige handleiding (tutorial) is opgenomen, waardoor men deze vlugger kan doorgronden in relatie met de gebruikte ontwerpsoftware.
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_07 | PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_07 | PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_02 | PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Inhoud
CAD/CAE theorie:
1. Assembly Design (Basic) : Assembly Modeling : Montage-instructies(Assembly constraints) Assembleerstrategieën (Buttom up – Top Down – Middle Out- Adaptivity) Gebruik van Solid Features binnen assembly-omgeving Assembly-Dupliceergereedschappen Creatie van subsamenstellingen Assembly Management-gereedschappen Analyzing a design : Opbouwen van bewegingsanimaties (Animations) Detectie van botsingen (Collision Detection) Detectie van materiaaloverlap (Analyse Interference) Assembly documentation (Deel 1) : Maken van presentaties (Exploded Views) Aanmaak van montage/demontage-animaties Afleiden van ploftekeningen,samenstelling- en combinatietekeningen met stuknummering en stuklijst (Assembly Drawings) 2. Functional Design (m.b.v. Component Generators) Ontwerpen van schroefdraadverbindingen (Bolted Connection Generator) Ontwerpen van assen (Shaft Generator) Ontwerpen van as-naafverbindingen (Key-, Parallel Spline & Involute Spline Connection Generators ) Ontwerpen van asondersteuningen (Bearing Generator)
CAD/CAE labo:
1. Assembly Design (Basic) : Assembly Modeling : Montage-instructies(Assembly constraints) Assembleerstrategieën (Buttom up – Top Down – Middle Out - Adaptivity) Gebruik van Solid Features binnen assembly-omgeving Assembly-Dupliceergereedschappen Creatie van subsamenstellingen Assembly Management-gereedschappen Analyzing a design : Opbouwen van bewegingsanimaties (Animations) Detectie van botsingen (Collision Detection) Detectie van materiaaloverlap (Analyse Interference) Assembly documentation : Maken van presentaties (Exploded Views) Aanmaak van montage/demontage-animaties Afleiden van ploftekeningen,samenstelling- en combinatietekeningen met stuknummering en stuklijst (Assembly Drawings) 2. Functional Design (m.b.v. Component Generators) Ontwerpen van schroefdraadverbindingen (Bolted Connection Generator) Ontwerpen van assen (Shaft Generator) Ontwerpen van as-naafverbindingen (Key-, Parallel Spline en Involute Spline - Connection Generators ) Ontwerpen van asondersteuningen (Bearing Generator)
Studiematerialen
Evaluatie
CAD/CAE labo (1011PBAMP202b) |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Het eindcijfer wordt bepaald op basis v.e. geïntegreerde beoordeling van prestaties. Welke prestaties precies beoordeeld worden , wordt meegedeeld bij aanvang van de eerste labo-zitting. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Het eindcijfer wordt bepaald op basis v.e. geïntegreerde beoordeling van prestaties. Welke prestaties beoordeeld zullen worden, wordt meegedeeld gedurende de eerste les | CAD/CAE theorie (1011PBAMP202a) |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Het eindcijfer wordt bepaald op basis v.e. geïntegreerde beoordeling van prestaties. Welke prestaties beoordeeld zullen worden, wordt meegedeeld gedurende de eerste les. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Het eindcijfer wordt bepaald op basis v.e. geïntegreerde beoordeling van prestaties. Welke prestaties beoordeeld zullen worden, wordt meegedeeld gedurende de eerste les |