Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict
Computernetwerken labo (3 EII 01 L)
Bachelor in de elektronica-ict |
2011-12 |
2 |
60 uur |
Derde Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Geen voorkennis vereist
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_04 | PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_07 | PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_01 | PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_03 | PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_01 | PB _c_01 - Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_c_04 | PB_c_04 - Installatie en onderhoud: de bachelor kan systemen installeren en in bedrijf stellen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
- De behandelde principes verlangen enige denk- en redeneervaardigheid om ze volledig te begrijpen.
(a1)
- Het ontwikkelen en opzetten van netwerkservices is in constante evolutie. Hierdoor is het nodig om
de laatste nieuwe documentatie op het internet op te zoeken en te gebruiken. (a2)
- De student dient een kritische houding te kunnen aannemen inzake de huidige technologieën. (a3)
- De studenten werken projectmatig in groepjes aan een bepaald probleem. (a4)
- De student dient mee te kunnen praten met anderen over computernetwerken, gebruikmakend van
de correcte terminologie. (a7)
- De studenten werken per twee aan een bepaald probleem. Ze rapporteren daarna aan de rest van
de groep en komen zo tot een gemeenschappelijke oplossing. (b1)
- Elke groep van studenten krijgt een algemeen probleem. Dit moeten ze zelf analyseren en
opsplitsen in deelproblemen. Hierna volgt de uitwerking. (b3)
- De studenten testen verschillende netwerkprotocols. (c1)
- De verslagen, documentatie en resultaten worden door de studenten op een web-based interactief
leerplatform bijgehouden. (c2)
- Studenten installeren zelfstandig verschillende services waarna ze het netwerkverkeer analyseren.
(c4)
- De studenten dienen een degelijke kennis te bezitten over computernetwerken. (k)
Inhoud
Uitwerken van cases i.v.m. computernetwerken. Deze cases omvatten:
- Netwerkconcepten
- Kleine PC netwerken
- LAN technologiën
- WAN technologiën
- TCP/IP
- Security
- Network Management
- Netwerktoepassingen
Studiematerialen
- Business Data Networks and Telecommunications; Raymond R. Panko; ISBN 0136153402
- Computer Networks; Andrew S. Tanenbaum; ISBN 0130661023
Materiaal op digitale leeromgeving (presentaties)
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk |