Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict

Digitale signaal bewerking labo (3 EIE 03 L)


Opleiding Bachelor in de elektronica-ict Academiejaar 2011-12
Studiepunten 2 Studietijd 60 uur
OpleidingsfaseDerde Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Van Bauwel Johan

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Opdracht

Begincompetentie

Wiskunde, Programmeren 1, Microcontrollers, Digitale Elektronica 1 & 2 gevolgd hebben.

Eindcompetentie

PB _a_02PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_04PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_07PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan lekenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_01PB _b_01 - Teamgericht kunnen werkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_03PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieënGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _c_01PB _c_01 - Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _c_02PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_01PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_03PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_kPB _k - KennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

- Digitale signaalbewerking vraagt om een specifieke manier van denken; verschillende aspecten

moeten tegen elkaar worden afgewogen om tot een optimaal resultaat te komen (a1)

- Referentiemateriaal, tutorial(s), howto's en informatie op het internet zijn aanbevolen. De student

moet deze informatie kunnen opzoeken en begrijpen (a2)

- De student dient een kritische houding te kunnen aannemen inzake de huidige technologieën. (a3)

- Sommige labo-opdrachten kennen een projectmatige opdracht. Het is dan ook essentieel dat de

student deze werkvorm en denkwijze leert beheersen (a4)

- Per groepje studenten moeten afzonderlijke taken worden gerealiseerd, die later samen worden

geïntegreerd tot één geheel. Een goede communicatie en teamgericht kunnen werken is dan ook

onontbeerlijk. (b1)

- Om problemen op te lossen moet de student een goede manier van troubleshooting toepassen (b3)

- De studenten moeten bepaalde dsp-concepten kunnen programmeren en implementeren (c1)

- De verslagen, documentatie, meet- en simulatieresultaten worden door de studenten op een webbased

interactief leerplatform bijgehouden. (c2)

- De student dient een degelijke kennis te hebben over DSP (k)

Inhoud

De studenten kunnen uit een brede waaier aan geluid- en/of beeldverwerkingsalgoritmen kiezen die ze tijdens de labozittingen implementeren m.b.v. een hogere programmeertaal. Enkele algoritmes zijn o.a.:


- Histogram, histogram equalization


- Mediaanfilter


- Edge detection


- Sharpening


- Contrast adjustment


- Hough transformatie


- FIR filters


- IIR filters


De student tracht zoveel mogelijk algoritmes uit te werken en zoveel mogelijk af te dalen in de code. De student kan ook het verschil bestuderen tussen realisaties met fixed point en floating point voorstellingen.



Studiematerialen

- Understanding Digital Signal Processing (2nd Edition); Richard G. Lyons; ISBN 0131089897
- Discrete-Time Signal Processing (2nd Edition); Alan V. Oppenheim, Ronald W. Schafer, John R.
Buck; ISBN 0137549202
- Digital Image Processing (3rd Edition); Rafael C. Gonzalez, Richard E. Woods; ISBN 013168728X
- Digital Signal Processing (4th Edition); John G. Proakis, Dimitris K Manolakis; ISBN 0131873741

- Studiemateriaal op digitale leeromgeving (presentaties)

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%