Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict
Digitale signaal bewerking labo (3 EIE 03 L)
Bachelor in de elektronica-ict |
2011-12 |
2 |
60 uur |
Derde Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Wiskunde, Programmeren 1, Microcontrollers, Digitale Elektronica 1 & 2 gevolgd hebben.
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_04 | PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_07 | PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_01 | PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_03 | PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_01 | PB _c_01 - Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_02 | PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
- Digitale signaalbewerking vraagt om een specifieke manier van denken; verschillende aspecten
moeten tegen elkaar worden afgewogen om tot een optimaal resultaat te komen (a1)
- Referentiemateriaal, tutorial(s), howto's en informatie op het internet zijn aanbevolen. De student
moet deze informatie kunnen opzoeken en begrijpen (a2)
- De student dient een kritische houding te kunnen aannemen inzake de huidige technologieën. (a3)
- Sommige labo-opdrachten kennen een projectmatige opdracht. Het is dan ook essentieel dat de
student deze werkvorm en denkwijze leert beheersen (a4)
- Per groepje studenten moeten afzonderlijke taken worden gerealiseerd, die later samen worden
geïntegreerd tot één geheel. Een goede communicatie en teamgericht kunnen werken is dan ook
onontbeerlijk. (b1)
- Om problemen op te lossen moet de student een goede manier van troubleshooting toepassen (b3)
- De studenten moeten bepaalde dsp-concepten kunnen programmeren en implementeren (c1)
- De verslagen, documentatie, meet- en simulatieresultaten worden door de studenten op een webbased
interactief leerplatform bijgehouden. (c2)
- De student dient een degelijke kennis te hebben over DSP (k)
Inhoud
De studenten kunnen uit een brede waaier aan geluid- en/of beeldverwerkingsalgoritmen kiezen die ze tijdens de labozittingen implementeren m.b.v. een hogere programmeertaal. Enkele algoritmes zijn o.a.:
- Histogram, histogram equalization
- Mediaanfilter
- Edge detection
- Sharpening
- Contrast adjustment
- Hough transformatie
- FIR filters
- IIR filters
De student tracht zoveel mogelijk algoritmes uit te werken en zoveel mogelijk af te dalen in de code. De student kan ook het verschil bestuderen tussen realisaties met fixed point en floating point voorstellingen.
Studiematerialen
- Understanding Digital Signal Processing (2nd Edition); Richard G. Lyons; ISBN 0131089897
- Discrete-Time Signal Processing (2nd Edition); Alan V. Oppenheim, Ronald W. Schafer, John R.
Buck; ISBN 0137549202
- Digital Image Processing (3rd Edition); Rafael C. Gonzalez, Richard E. Woods; ISBN 013168728X
- Digital Signal Processing (4th Edition); John G. Proakis, Dimitris K Manolakis; ISBN 0131873741
- Studiemateriaal op digitale leeromgeving (presentaties)
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |