Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict
Object Oriented Programming theorie (1011PBAEII201a)
Bachelor in de elektronica-ict |
2011-12 |
3 |
0 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Programmeren1, Programmeren2 en Software2 gevolgd hebben.
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_02 | PB _b_02 - Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complete probleemsituaties in de beroepspraktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_03 | PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_b_04 | PB_b_04 - Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De student moet bestaande software blokken kunnen omvormen tot een deeloplossing van de
probleemstelling. (a1)
De student kan bestaande code lezen en/of de documentatie ervan gebruiken. (a2)
Bij het maken van een software design moet de student in staat zijn om kritisch te zijn tegenover de
bruikbaarheid en het nut ervan. (a3)
De student dient een software toepassing te ontwikkelen waarbij zelfstandig keuzes dienen gemaakt
te worden op basis van aangeleerde principes (b2)
De software toepassingen dienen logisch opgebouwd te zijn, met het oog op onderhoud, en de
uitbreidbaarheid ervan (b3)
Besef hebben van het feit dat goede software begint met een goed design. (b4)
Inhoud
Inleiding tot Qt.
Signals and Slots.
Object Model.
Layout Management.
Het Paint Systeem.
Container Classes.
Internationalisatie.
Qt Widget’s.
Multithreaded programmeren.
Design patterns.
Socket programmeren.
Studiematerialen
A. Ezust – P. Ezust, An Introduction to Design Patterns in C++ with Qt 4, Prentice Hall, 0-13-187905-
7
J. Blanchette - M. Summerfield, C++ GUI programming with Qt4 , Prentice Hall, 2006, 0-13-187249-
4
Qt Reference Documentation (Open Source Edition), Trolltech
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |