Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict

Digitale elektronica theorie (1011PBAEI203a)


Opleiding Bachelor in de elektronica-ict Academiejaar 2011-12
Studiepunten 3 Studietijd 0 uur
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Van Merode Dirk

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege/oefenzitting

Begincompetentie

Digitale Elektronica 1

Eindcompetentie

PB _a_02PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_05PB _a_05 - CreativiteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_02PB _b_02 - Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complete probleemsituaties in de beroepspraktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_03PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieënGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_01PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_03PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Om problemen die eventueel opduiken bij het gebruik van de hulpmiddelen voor de hardware-ontwikkeling op

FPGA's en te realiseren digitale schakelingen te kunnen oplossen, is er nood aan specifieke denk- en

redeneervaardigheid. (a1)

Om de FPGA-tools te kunnen gebruiken moet de student de noodzakelijke documentatie kunnen

vinden, begrijpen en kunnen toepassen. Het referentiemateriaal, tutorial(s), standaardwerken en informatie op het internet zijn hierbij cruciaal en worden aan de studenten aangeboden. (a2)

De gerealiseerde oefeningen en project moeten getest worden op hun functionaliteit. Kritische

zelfreflectie is noodzakelijk om mogelijke problemen te kunnen oplossen d.m.v. de beschikbare

hulpmiddelen en simulatiepaketten.(a3)

De studenten kunnen hun creativiteit aanwenden bij de omschrijving en realisatie van hun

FPGA-project. (a5)

Bij het opduiken van problemen zal de student het probleem volledig en precies kunnen omschrijven.

De student moet gericht het Web kunnen gebruiken om een mogelijke verklaring en oplossing te

vinden voor het gestelde probleem. (b2)

Om bepaalde problemen op te lossen moet de student bepaalde aanpassingen kunnen doorvoeren.

(b3)

Inhoud

- Inleiding: 

    FPGA's, VHDL, structuren, entiteiten en architectuur, gedragsbeschrijving, toestanddiagrammen en

    VHDL-testbenches

- Combinatorische schakelingen in VHDL

- Sequentiële schakelingen, Mealy/Moore machines in VHDL

- VHDL componenten

- FPGA architecture

- Interfaces op starter board

- Design methodologie

Studiematerialen

Xilinx documentatie en referentie designs op http://www.xilinx.com
Website http://www.digilentinc.com
Andere nuttige websites zoals http:/www.opencores.org

PPT Combinatorische logica
PPT Sequentiële logica
PPT Introduction
PPT FPGA architecture
PPT Design Methodologie
PPT Interfaces op starter board
PPT Componenten
Cursustekst digitale elektronica
Leerboek VHDL-IMEC
Xilinx website
Xilinx WebPack
Reference designs
FPGA4fun
Programmable Logic Design Quick start Hand Book
Studiewijzer programmeerbare logica http://emsys.denayer.wenk.be

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen60% met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten20%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk