Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict
Digitale elektronica theorie (1011PBAEI203a)
Bachelor in de elektronica-ict |
2011-12 |
3 |
0 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Digitale Elektronica 1
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_05 | PB _a_05 - Creativiteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_02 | PB _b_02 - Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complete probleemsituaties in de beroepspraktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_03 | PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Om problemen die eventueel opduiken bij het gebruik van de hulpmiddelen voor de hardware-ontwikkeling op
FPGA's en te realiseren digitale schakelingen te kunnen oplossen, is er nood aan specifieke denk- en
redeneervaardigheid. (a1)
Om de FPGA-tools te kunnen gebruiken moet de student de noodzakelijke documentatie kunnen
vinden, begrijpen en kunnen toepassen. Het referentiemateriaal, tutorial(s), standaardwerken en informatie op het internet zijn hierbij cruciaal en worden aan de studenten aangeboden. (a2)
De gerealiseerde oefeningen en project moeten getest worden op hun functionaliteit. Kritische
zelfreflectie is noodzakelijk om mogelijke problemen te kunnen oplossen d.m.v. de beschikbare
hulpmiddelen en simulatiepaketten.(a3)
De studenten kunnen hun creativiteit aanwenden bij de omschrijving en realisatie van hun
FPGA-project. (a5)
Bij het opduiken van problemen zal de student het probleem volledig en precies kunnen omschrijven.
De student moet gericht het Web kunnen gebruiken om een mogelijke verklaring en oplossing te
vinden voor het gestelde probleem. (b2)
Om bepaalde problemen op te lossen moet de student bepaalde aanpassingen kunnen doorvoeren.
(b3)
Inhoud
- Inleiding:
FPGA's, VHDL, structuren, entiteiten en architectuur, gedragsbeschrijving, toestanddiagrammen en
VHDL-testbenches
- Combinatorische schakelingen in VHDL
- Sequentiële schakelingen, Mealy/Moore machines in VHDL
- VHDL componenten
- FPGA architecture
- Interfaces op starter board
- Design methodologie
Studiematerialen
Xilinx documentatie en referentie designs op http://www.xilinx.com
Website http://www.digilentinc.com
Andere nuttige websites zoals http:/www.opencores.org
PPT Combinatorische logica
PPT Sequentiële logica
PPT Introduction
PPT FPGA architecture
PPT Design Methodologie
PPT Interfaces op starter board
PPT Componenten
Cursustekst digitale elektronica
Leerboek VHDL-IMEC
Xilinx website
Xilinx WebPack
Reference designs
FPGA4fun
Programmable Logic Design Quick start Hand Book
Studiewijzer programmeerbare logica http://emsys.denayer.wenk.be
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 60% | met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 20% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk |