Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict
Analoge elektronica labo (1011PBAEIE203b)
Bachelor in de elektronica-ict |
2011-12 |
3 |
0 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Analoge elektronica 1 en Analoge elektronica 2 gevolgd hebben
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_04 | PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_07 | PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_01 | PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_03 | PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_01 | PB _c_01 - Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_02 | PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
- De student moet een opgave kunnen oplossen met behulp van de theorie. Problemen die opduiken
bij het opzetten van de schakeling zullen door redenering verklaard en opgelost kunnen worden. (a1)
- De student moet in staat zijn om informatie te zoeken die hem kunnen helpen bij het maken van de
labo-opgaven. (a2)
- De student moet in staat zijn om de (meet)resultaten en berekeningen van de opdrachten correct te
interpreteren. De student moet zijn meetresultaten beoordelen en vergelijken met de theoretische
berekeningen en simulaties en hieruit besluiten trekken. (a3)
- De studenten werken in kleine groepjes en de labo opgaven kunnen als kleinschalige projecten
aanzien worden (a4)
- Oplossingen en problemen mondeling communiceren, zowel met medestudenten, docenten, als
andere geïnteresseerden. (a7)
- De studenten werken aan de opgaven met minimum 2 personen. Ze zoeken allemaal naar
oplossingen en maken samen de keuze. (b1)
- Om problemen die zich voordoen bij het opzetten van de analoge schakeling te kunnen oplossen is
er een gepaste oplossingsstrategie noodzakelijk. (b3)
- Uittesten van de schakelingen na simulatie. (c1)
- De student moet beschikken over de kennis van analoge basiselektronica. De student moet van
componenten gegevens kunnen opzoeken op het internet en deze ook kunnen interpreteren en
gebruiken in de schakelingen die opgebouwd worden. (k)
Inhoud
- De ideale op-amp: basisschakelingen en eigenschappen
- Lineaire schakelingen met resistieve terugkoppeling
- Verschil- en instrumentatieversterkers
- Actieve filters
- Niet–ideale op-amp kenmerken
- Niet-lineaire toepassingen (comparators)
- Spanningsreferenties en regelaars
Studiematerialen
Electronic principles
Albert Malvino, David J. Bates met ISBN-10: 0-07-110699-5
Pspice
world wide web
handleiding (studiewijzer) Analoge Elektronica 3
Aanbevolen: handboek
Design with Operational Amplifiers and analog intagrated circuits, S. Franco, ISBN 0-07-112173-0
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk
Na de deliberatie wordt aan de student een opdracht
toegekend. De praktische uitvoering en resultaten van deze opdracht
worden meegebracht naar het examen waar deze opdracht
gedemonstreerd en toegelicht wordt. |