Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict

PLC programmering labo (1011PBAEI201a)


Opleiding Bachelor in de elektronica-ict Academiejaar 2011-12
Studiepunten 2 Studietijd 60 uur
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Jacobs Marc

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Workshop / hands-on traning

Begincompetentie

Digitale elektronica 1 gevolgd hebben.

Eindcompetentie

PB _a_02PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_05PB _a_05 - CreativiteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_01PB _b_01 - Teamgericht kunnen werkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_03PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieënGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_01PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_03PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_kPB _k - KennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De student moet beschikken over een parate kennis van hard- en software van PLC's. Dit wordt

tussen de praktijksessies door aangebracht en de student ontvangt aanvullende info over beiden. Ook

wordt een simulatiepakket ter ondersteuning aangeboden (PB k).

De student moet een opgave kunnen oplossen m.b.v. de aangeboden gestructureerde

ontwerpmethodes (PB a1).

De student beschikt over een uitgebreide instructieset, waarvan de meest gebruikte instructies behandeld worden. Hij dient via een 'help'-functie (in het softwarepakket geïntegreerd), zelf een aantal

instructies te verwerken en te gebruiken (PB a2).

Indien een programma niet werkt, dient de student in eerste instantie zelf naar de foutoorzaak te

zoeken. Er wordt pas in tweede instantie hulp geboden door de docent (PB a3).

Dikwijls zijn voor een bepaalde opgave meerdere oplossingsmethodes voorhanden. De student kan

dus zelf bepalen hoe hij voor de opgave een juiste oplossingsmethode uitwerkt (PB a5).

Studenten werken tijdens de labozittingen samen aan hun opgaven. Willens nietes zijn ze alzo

verplicht tot een minimale samenwerking en overleg. Dit wordt echter nergens geëvalueerd (PB b1).

Naast functiediagram worden ook andere oplossingsstrategieën aangebracht en ingeoefend.

Studenten dienen dan in functie van de opgave zelf de gepaste oplossingsstrategie te kiezen (PB b3).

Inhoud

Opbouw en werking PLC a.d.h.v. een S7-300 van Siemens.

Belangrijkste PLC-variabelen.

Programmeren in ladderdiagram.

Basis PLC-instructies (AND, OR, =, Set, Reset).

Gebruik van tijd- en tellerfuncties.

Ontwerpmethodes : Booleaanse vergelijkingen, Waarheidstabel, Van relais naar PLC.

Instructies met byte-, woord- en dubbelwoord-variabelen.

Functiediagram: wat, IEC848, voorbeelden, toepassingen.



De PLC-norm IEC61131-3.

Toepassen van de norm met de ILC150ETH van Phoenix Contact.

Studiematerialen

- Materiaal op digitale leeromgeving:
* simulatiepakket voor S7-200
* manual Siemens van S7-200
- Demosoftware MicroWinV4.x

Cursus.

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Praktijkexamen70% Het praktisch examen vindt plaats in het labo D013 en omvat het uitwerken van een opdracht (programma maken) via de PC-PLC.
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30% Schriftelijke test over de geziene leerstof tot dan toe.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Praktijkexamen100%